با این بخش بیشتر آشنا شوید!

فرایند تولید در خط تولید زیتون
زیتون جزو قدیمی ترین مواد غذایی بشر محسوب میشود و از حدود 5 هزار سال پیش بجز میوه زیتون، شاخه و برگهای آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه به علت مقاومت شدید به کمبود آب و سازگار بودن با خاکهای فقیر ،از جمله محصولات با ارزش و نیز حائز اهمیت اقتصادی می باشد.
امروزه انبوه درختان زیتون درحوزه اروپایی مدیترانه باعث ایجاد شغلهای پردرآمدی همچون روغن گیری زیتون در کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، جنوب فرانسه، پرتغال، یونان شده است. درایران، سالهای زیادی است که در منطقه رودبار، زیتون کاشت شده و محصول خوبی میدهد. درجنوب کشور هم، درمناطق زیتون خیز، روشهای جدید، در تهیه کنسرو زیتون اعمال شده که ارزش تجاری بسیار بالایی دارد
کنسرو زیتون انواع مختلفی از جمله کنسرو زیتون سبز و کنسرو زیتون سیاه دارد. زیتون سبز نسبت به زیتون سیاه، تلخ تر است. زیرا زیتون سبز نارس است و به مرور هرچه رسیده تر میشود ، تیره تر می گردد تا زیتون به رنگ سیاه در می آید. نحوه کنسرو کردن این دو نوع زیتون متفاوت است. اما مراحل کلی در خط تولید زیتون در هر دو ، تقریبا یکسان است .
ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید زیتون شامل دستگاه هسته گیر و دستگاه برش زیتون می باشد که در زیر به فرایند تولید و فراوری در خط تولید زیتون اشاره خواهد شد.
دستگاه هسته گیر در خط تولید زیتون ، همانطور که از نام آن بر می آید ، فرایند گرفتن هسته زیتون را به عهده دارد .این دستگاه که در قطرهای مختلفی در خط تولید زیتون تعبیه شده ، دارای سنسور کنترل به منظور انتقال یکنواخت زیتون می باشد . سرعت این دستگاه قابل تنظیم بوده و خروج هسته ها از زیتون با کمترین میزان آسیب انجام می شود .