طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
  • بازدید : ۲۵۴۲
ابتدا باید در نظر گرفت که گوجه مناسب تهیه شود، گوجه های این فصل که از زمین چیده میشوند رسیده، گوشتی و قرمز میباشند که بهترین گزینه برای پخت رب می باشد. به یاد داشته باشید، که گوجه های باکلاس وخوشگل گلخانه ای اصلا بدرد پخت رب نخواهند خورد.

گوجه ها را به دو تا چهار قسمت خورد کرده ودرون یک ظرف پلاستیکی بریزیدوبین گوجه ها نمک بزنید .میزان نمک باید در حدی باشد که،انگار میخواهید بخورید. اما اگر بیشتر شد،نگران نشوید نهایت رب شور میشود و نمک کمتری به غذا میزنید.این بهتر است تا کم نمک باشد.چون رب کم نمک زود خراب میشود.

روی ظرف را بپوشانید تا آشغال و یا حشره داخل ظرف نیفتد ولی هوا درون آن در جریان باشد. هر چند ساعتی گوجه هارا زیر و رو کنید، بهترین زمان استراحت گوجه ها به دو چیز بستگی داره:1- میزان رسیده بودن گوجه ، هر چه رسیده تر باشد سریعتر نرم میشود ، صبح تا عصر برای یک گوجه خوب کافی می باشد. 2- به سلیقه برخی مربوط است که دوست دارند رب طعم ترش داشته باشد، که به همین جهت گوجه را 3 تا 4 روز مقابل آفتاب قرار داده وحتما بصورت مداوم آنها را ریز و رو کنید تا خراب نشود.

بعد از این مرحله گوجه هر را له کرده و از صافی رد میکنیم تا پویته ها گرفته و عصاره گوجه در ظرف باقی بماند.

 آب گوجه را بر روی حرارت قرار داده تا به جوش آید وشروع به تبخیر شدن کند در این مرحله نیاز زیادی به مراقبت ندارد ولی زمانی که مایع شروع به غلیظ شدن میکند باید بیشتر مراقب رب باشید، تا ته نگیرد. از علائم غلیظ شدن مایع رب این است که مایع حبابهای بزرگ وجوشانی میزنه که به شدت به اطراف پخش می شود. این حبابها شدیدا داغ می باشند، برای جلوگیری از سوختن دستتان از دستکش آشپزخانه استفاده کنید یا یک دستمال دور دستتان بپیچید. درست در همین مرحله است که اطراف گازتان کاملا کثیف خواهد شداما این لکه ها براحتی پاک خواهند شد،پس نگران نباشید.باگذارید تا اب رو خوب خشک شود ،در غیر این صورت زود خراب میشود.

زمانی که رب در حجم زیاد برای مصرف زمستان تهیه میکنید. بهتر است ،اضافی آن را در فریزر نگهداری کنیم و به میزان مصرف از فریزر خارج کنیم

 

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.