دستگاه شرینک چیست؟

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۷۵۶

شرینک چیست؟

تا کنون همه شما پک های بسته بندی آب معدنی و نوشابه را مشاهده کرده اید. در این مقاله قصد داریم که شما را با دستگاه بسته بندی شرینک بیشتر آشنا کنیم و نوع عملکرد آن را برایتان توضیح دهیم.

نحوه این نوع بسته بندی به این صورت است که نایلون شرینک دور تا دور محصول پیچیده می شود و توسط حرارتی که دستگاه شرینک وارد می کند جمع شده و به محصول می چسبد.

انواع مختلف دستگاه شرینک عبارتند از: شرینک تونلی، شرینک کابینی و شرینک پلی اتیلن، که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد دستگاه های شرینک را به طور کلی اینگونه می توان توضیح داد که محصول مورد نظر توسط نوار نقاله، وارد کوره دستگاه شرینک می شود و نایلون مخصوص شرینک به دور محصول پیچیده می شود.

 بسته بندی شرینک

بسته بندی عبارت است از عملیاتی که برای مراقبت و محافظت از محصول مورد نظر قبل از ارسال آن به بازار فروش و تحویل به مشتری صورت می پذیرد.

بسته بندی کالا که سیستم یکپارچه ای است لازمه حمل و نقل، انبارداری و فروش کالا است. این نوع بسته بندی را می توان به عنوان بسته بندی نهایی برای بعضی از محصولات از جمله انواع نوشابه ها و آب معدنی ها در نظر گرفت تا پس از آن آماده حمل به مقصد مورد نظر شوند.

در اصل کلمه شرینک از واژه انگلیسی Shrink اقتباس شده است که به معنی "کوچک تر شدن" می باشد. مزیت بسته بندی محصول توسط دستگاه شرینک از این جهت است که کوچک تر می شوند و برای حمل و نقل راحتتر خواهد بود و همچنین فضای کمتری را خواهد گرفت.

 کاربرد دستگاه شرینک

1. این نوع بسته بندی باعث می شود که از ورود رطوبت به داخل محصول جلوگیری شود.

2. یکی از مهمترین مزیت های این نوع بسته بندی قابل مشاهده بودن محصولات به جهت شفاف بودن بسته بندی می باشد.

3. دیگر مزیت این نوع بسته بندی سهولت در حمل و نقل است بدین جهت که محصولات به صورت منظم و یکپارچه کنار یکدیگر قرار می گیرند.

4. اکثر خوراکی ها، شوینده ها و لوازم بهداشتی به جهت رعایت بیشتر بهداشت به این روش بسته بندی می شوند.

 انواع دستگاه شرینک

 شرینک کابینی

این نوع دستگاه اکثرا در صنایع غذایی مخصوصا رستوران ها، هتل ها و هنچنین برای مصارف کارگاهی و خانگی کاربرد دارد. عملیات دوخت و بسته بندی در شرینک کابینی در یک مرحله انجام می شود و همه نوع فیلم های شرینک مانند PVC , PO , PP و غیره قابل استفاده هستند.

 شرینک تونلی

نحوه عملکرد این نوع دستگاه به مدل و سوخت آن بستگی دارد. به طور کلی محصول داخل دستگاه قرار می گیرد و بسته به اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک بودن دستگاه نایلون به دور محصول پیچیده می شود و به قسمت گرمایی منتقل می شود.

از این نوع دستگاه برای بسته بندی انواع بطری ها و بسته ها استفاده می شود.

 شرینک پلی اتیلن

در این نوع دستگاه از نایلون شرینک هایی استفاده می شود که دارای استقامت بالایی هستند. شرینک پلی اتیلن برای بسته بندی های وزین مانند آب معدنی، نوشابه خانواده و... قابل استفاده است.

 شرینک اتوماتیک کانوایردار

مهمترین برتری این مدل از شرینک، وجود تسمه نقاله ای است که محصول را پس از بسته بندی به بیرون از کابین هدایت می کند. این دستگاه سرعت بسته بندی بالایی دارد و حرارت، سرعت کانوایر و زمان بسته بندی آن قابل تنظیم است.

 

 

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.