اصلاح الگوی غذایی سدی دربرابر سرطان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
  • بازدید : ۲۵۸۶
اصلاح رفتارهای زیستی به ویژه الگوی غذایی ارتباط معناداری با سلامت دارد و یکی از روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از بیماری قلبی و عروقی و حوادث؛ سرطان سومین عامل مرگ ومیر در کشور است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 این بیماری پرچمدار مرگ در دنیا خواهد بود.
کارشناسان و متخصصان سرطان اعلام کرده اند که یک سوم از کل سرطان های دنیا با حفظ وزن، تعذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است.
ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی بیانگر نقش کلیدی تغذیه در ابتلا یا پیشگیری از سرطان و طیف وسیع دیگری از بیماری های مزمن و غیرواگیر است.
آنتی اکسیدان ها یکی از عوامل تعذیه ای مناسب برای پیشگیری از سرطان است، این گروه متشکل از ترکیباتی است که مصرف آن ها می تواند بر روی رادیکال های آزاد که عامل ایجاد سرطان در بدن هستند اثرگذاری داشته باشد و آن هارا از بین یبرد یا مانع شکل گیریشان شود.
مهمترین آنتی اکسیدان های بدن ویتامین C، E و A و کاروتنوئیدها، سلنیوم، روی، منیزیم و لیکوپن هستند.
منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی ها هستند و منابع غذایی غنی از ویتامین E نیز انواع ذرت، مغزها، زیتون، سبزی های برگ دار و سبز، روغن های گیاهی و سبوس گندم را شامل می شود.
کاروتنوئیدها که پیش ساز ویتامین A هستند در موادغذایی نظیر هویچ، میوه های نارنجی رنگ، کدوحلوایی، طالبی، سبزی های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مرکبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه یافت می شود و مغزها، ماهی، قلوه، جگر و مخمرها نیز منابع غذایی حاوی سلنیوم به شمار می روند.
سبزیجات و انواع میوه ها احتمال بروز برخی از سرطان ها را به شدت کاهش می دهند و برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن روزانه حداقل پنج واحد از میوه ها و سبزیجات متنوع لازم است.
میوه ها و سبزی ها حاوی فیبر هستند و ارتباط معنادار افزایش مصرف فیبر با کاهش بروز سرطان توسط محققان ثابت شده است از طرفی ارتباط بین مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیک مانند حبوبات، اسفناج و مرکبات با کاهش انواع سرطان ها ثابت شده است، همچنین افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم با کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد.
خوب جویدن و استفاده از غذاهای کم چرب و روغن هاییی که ترانس ندارند و همچنین حذف سوسیس و کالباس و طیفی از مواد غذایی که مواد نگهدارنده دارنددر سبد تغذیه ای روزانه نیز در کاهش سرطان ها اثر مستقیم می گذارد.
غذاهای چرب و مواد غذایی سرخ شده ابتلا به انواع سرطان را بالا می برد چرا که اسیدهای ترانس و اشباغ موجود در کلوچه، کیک، کراکر، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ شده و چیپس خطرناک ترین چربی ها به شمار می روند، بنابراین باید سعی شود چربی مورد نیاز ز موادغذای همچون بادام زمینی، ماهی، غذاهای دریایی، ورغن کانولا، روغن های گیاهی مایع همچون روغن کنجد، مغزها و روغن زیتون تامین شود و درصد استفاده از روغن ها نیز کم و متعادل شود.
زیاده روی در مصرف نمک خود یکی از عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان به شمار می رود همچنین مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین (مواد حاوی سموم تولید شده از کپک) از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است.
پخت گوشت در حرارت بالا، فرآوری گوشت، دودی کردن آن، نمک کردن، اضافه کردن مواد شیمیایی و نگهدارنده به گوشت کنسرو کردن آن نیز سبب تولید ترکیبات سرطان زا می شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 76 درصد از ترکیب بیماری ها امروز در الگوی بیماردهی در زمره بیماری های غیر واگیر است وعوامل ایجاد آن ها با مصرف بیش از حد نمک، قند و چربی، سبک زندگی نامناسب و کم تحربی در ارتباط تنگاتنگ است.
نسرین یادگاری افزود: در حال حاضر مصرف متوسط قند و شکر در کشور 66 گرم است که استان مرکزی نیز از این متوسط مصرف نیز تبعیت می کند درصورتی که باید این میزان مصرف به 20 تا 25 گرم به صورت روزانه برسد.
وی عنوان کرد: مصرف بیش از حد نمک یکی از عوامل افزایش احتمال بروز سرطان است که مصرف آن در کشور و به تبع آن در استان مرکزی به 40 گرم در روز رسیده است درحالی که این شاخص برای فرد بالغ باید بین 10 تا 15 گرم در روز باشد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: خودمراقبتی تاثیر فراوانی در کنترل و پیشگیری ابتلا به سرطان دارد و تنها با مصرف غذای سالم میوه و سبزیجات و تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی می توان به این مهم دست یافت.
وی افزود: مردم استان مرکزی کمتر از یک واحد میوه در روز مصرف می کنند درصورتی که این رقم روزانه باید 5 واحد باشد همچنین در مصرف انواع سبزی ها نیز این کاستی ها وجود دارد به طوری که روزانه باید سه واحد سبزی مصرف شود که یک و نیم واحد به طور میانگین در سبد غذای آنان قرار داده اند.
یادگاری با اشاره به کم تحرکی که از عوامل خطر ابتلا به سرطان است گفت: 30 درصد مردم استان دچار کم تحرکی هستند که این رقم در کشور 36 درصد است و 43 درصد جمعیت استان نیز از چاقی و اضافه وزن رنج می برند که این رقم در کشور 45 درصد است و اثرات اضافه وزن می تواند خود را به صورت انواع بیماری های غیر واگیر و سرطان ها نمود پیدا کند.
این کارشناس تغذیه اظهار کرد: با وجود اینکه بر اساس استاندارد میزان مصرف روغن خوراکی یک تا دو قاشق در روز تعیین شده اما در استان مرکزی حدود پنج قاشق روغن در روز مصرف می شود و خوردن این غذاهای پرچرب که سه برابر استانداردها روغن دارد بدن را مستعد سرطان می کند.
هفته سرطان از سوی وزارت بهداشت و درمان از یکم تا هفتم بهمن ماه با شعار 'با خودمراقبتی و امید سرطان قابل پیشگیری و درمان است'نامگذاری شده است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.