جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران راه حل حمایت از صنعت زعفران نیست

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
  • بازدید : ۲۶۰۳

نایب رییس شورای ملی زعفران با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران راه حل حمایت از صنعت این محصول نیست گفت: آنچه می تواند جایگاه زعفران ایران را در دنیا حفظ کند تکیه بر مزیت رقابتی آن با بازاریابی، برندسازی و معرفی آن در بازارهای بزرگ و نوظهور است.

محسن احتشام افزود: امروزه بخشی از پیاز زعفران در افغانستان از طریق کشور هلند با ارسال پیاز اصلاح شده تامین می شود لذا جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران نمی تواند به حفظ مزیت نسبی زعفران ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول جهان کمک زیادی کند.

وی ادامه داد: اسپانیا حدود 40 سال پیش یکی از بزرگترین تولید کنندگان زعفران در دنیا بود اما با تبدیل کردن مزیت نسبی خود به مزیت رقابتی توانست در بازارهای جهانی، زعفران را با نام و برند خود معرفی کند و در حال حاضر سالانه 50 تا 60 تن این محصول را از ایران خریداری می کند و با بسته بندی به نام خودش، ارزش افزوده زیادی را در این زمینه کسب بدست می آورد.

این صادر کننده نمونه زعفران ایران با اشاره به اینکه برای حمایت از زعفران هیچ برنامه راهبردی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: طرح جامع زعفران بیش از 6 سال پیش با انجام کار کارشناسی تدوین و تصویب شده اما تاکنون هیچ بودجه ای برای اجرای آن اختصاص نیافته این در حالی است هرساله برای خودروسازی که جزو مزیت نسبی کشورمان نیست کمک بودجه ای می شود.

وی با بیان اینکه تولید محصول زعفران با معاش بیش از 500 هزار خانوار در کشور گره خورده است، گفت: باید با تدوین برنامه های عملیاتی و توجه به نظر متخصصان و صاحبنظران برای حفظ جایگاه این محصول راهبردی تلاش کنیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: امروز توسعه کشت زعفران در کشور مورد توجه قرار گرفته اما از بحث بازاریابی، برند سازی و معرفی آن غفلت شده است.

وی با بیان اینکه برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی باید شرکت های کوچک و توانمند صادرات زعفران مورد حمایت قرار گیرند افزود: باید مزیت نسبی تولید زعفران کشورمان را با برند سازی این محصول و حضور موفق و اثرگذار در بازارهای بزرگ دنیا حفظ کنیم.

احتشام با بیان اینکه هم اکنون 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود گفت: با توجه به اینکه ایران نخستین تولید کننده زعفران به لحاظ کمیت و کیفیت در جهان است باید متولیان امر تلاش کنند این مزیت را به در بازارهای دنیا معرفی کنند.

وی ادامه داد: برای رقابتی کردن زعفران ایران در بازارهای جهانی، توانمند کردن بنگاه های صادراتی دانش محور باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید خام فروشی زعفران را کنار بگذاریم گفت: تولید محصولات جدید و متنوع از زعفران و صادر کردن آنها در قالب سبد کالا می تواند به حفظ جایگاه و برندسازی زعفران ایران کمک کند.

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از صادرکنندگان و صنعت زعفران کشور نمی شود اظهار کرد: در سال های اخیر نرخ تسهیلات بانکی از 11 تا 12 درصد به 22 درصد رسید پس نباید از صادر کنندگان زعفران انتظار داشته باشیم با رقیب اسپانیایی خود که تسهیلات چهار درصد دریافت می کند رقابت کند.

احتشام یادآور شد: اگر چشم اندازی برای زعفران کشور نداشته باشیم شاهد فرصت سوزی بیشتری خواهیم بود و از طرفی فرصت بازارمان را به رقبای جدید واگذار خواهیم کرد.

به گفته فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در 6 ماهه نخست سال 1395، 87تن پیاز قاچاق در استان کشف شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 20درصد افزایش دارد.

سرتیپ مجید شجاع افزود: در این ارتباط 34نفر دستگیرو پس از تشکیل پرونده به دادسرا معرفی شدند.

همچنین هاشم ولی پور مطلق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 9 واحد درجه بندی و بسته بندی زعفران در شهرستان های بیرجند، قاینات، طبس، خوسف و فردوس فعالیت دارد.

وی از سرمایه گذاری 115 میلیارد و 922 میلیون ریالی برای راه اندازی این واحدها خبر داد و افزود: با راه اندازی این واحدها برای 112 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

وی با اشاره به رتبه دوم خراسان جنوبی در تولید زعفران کشور، پیش بینی کرد: امسال 56 تن زعفران در استان تولید شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 15 هزار و 114 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت زعفران قرار دارد. / ایرنا

 

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.