کمپوت چیست؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
  • بازدید : ۳۰۲۷
کمپوت( compote )نوعی دسر می باشد که در قرن هفدهم برای اولین بار و اصل آن از کشور فرانسه می باشد.کمپوت مجموعه ای از میوه های خردشده یا کامل و شربت ترکیب شده است. میوه درسته در آب، به همراه شکر و ادویه می پزد.مانند کمپوت آناناس و کمپوت زرد الو.به صورت کلی میوه‌ پخته‌ (کمپوت‌)را اکثر مردم‌ مصرف‌ می نمایند. بخصوص افرادی‌ که دستگاه‌ گوارش‌ آنها، به‌ خوبی‌ قادر به‌ هضم‌ میوه های‌ خام‌نمی باشد. بنابراین‌ در تهیه‌ آن‌ باید دقت‌ بسیار زیادی بشود .همچنین اندازه‌ شکر و تازه بودن‌ میوه‌ را باید در نظر گرفت‌، ‌ همگام پخت کمپود ،‌ باید سعی‌ کرد که‌ شربت‌ آن زیاد جوش نیاید، زیرا ماده اصلی‌ آن‌ یعنی میوه‌ زود له‌ شده و فرم‌ تکه‌های‌ میوه‌ از بین خواهد رفت و حالت‌ وارفتگی‌ به‌ خود خواهد گرفت. 

اصولاکودکان، کمپوت را بهتر از میوه‌ی خام تازه می پسندند. باید دانست که کمپوت‌ها نیز حاوی ویتامین میباشند و اصلاً نمی‌توان کمپوت ها را بدون ویتامین و مواد مغذی درنظر گرفت.

 این را بدانید که ویتامین C در اثر حرارت از بین خواهد رفت. اما باید دانست، که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از بین رفته، اسید اسکوربیک به کمپوت‌ها اضافه می‌نمایند. به همین دلیل کمپوت‌های صنعتی،اصولا به اندازه‌ی میوه‌ تازه ویتامین C را داراست. 

ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارد، کاروتنوئیدها نامیده میشود و این ترکیبات اصولا در میوه های قرمز یا نارنجی مانند هلو ، گریپ‌فروت، زردآلوو غیره وجود دارد. 

در مورد فیبرها هم بایدگفت که حرارت بالا باعث جذب بیشتر این ترکیبات مغذی در بدن می شوند. به همین دلیل افرادی که سیستم گوارشی بسیار حساسی دارند. کمپوت را از میوه‌ی تازه بهترتحمل و از فیبرهای آن‌ استفاده می‌کنند. 

 مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می‌باشد. 

اگر نمی‌توانید به هر دلیلی میوه‌ی تازه بخورید خودتان را هم از مصرف کمپوت به بهانه‌ی این که ویتامین ندارد محروم نکنید. می‌توانید از کمپوت به عنوان دسر استفاده کرده و از خواص آن استفاده کنید. 

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.