کاهش تولید انار ساوه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
  • بازدید : ۲۶۴۴
شهرستان ساوه که به منطقه زرخیز ایران و به نام "خرده‌طلا" شهرت دارد، ظرفیت‌های گوناگونی درزمینه های مختلف داشته و سهم بسزایی در تولیدات صنعتی و کشاورزی دارد.
واقعیتیکه وجود دارد این است که ساوه این روزها تشنه‌تر از همیشه است. صحبت از هر پتانسیل ساوه که می‌شود ردپای نبود آب و دست و پنجه نرم کردن این خطه از کشورمان با خشکسالی را نظاره‌گر هستیم و این بار کم‌آبی در ساوه به قسمت انار و تشنه بودن باغات آن رسید.
علیرغم عرضه انارهای متنوع با درجه مرغوبیت متفاوت از نقاط مختلف کشور در بازار میوه ، اما هنوز انار ساوه مرغوب‌ترین و مورد پسندترین انار کشور و حتی دارای جایگاه صادراتی ویژه در بازارهای جهانی است. اناری که این روزها کم‌آبی باغات ساوه بلای جان مرغوبیت آن شده و چنانچه توجه جدی به آن نشود، این انار مرغوب از بین خواهد رفت.
یک باغدار نمونه و تولیدکننده انار در ساوه با اشاره به اینکه میانگین برداشت انار در هر هکتار 15 تن است، گفت: در سال جدید با اجرای آبیاری نوین و شیوه‌های علمی تولید انار، میزان برداشت انار را تا بیش از دو برابر میانگین برداشت شهرستان افزایش داده‌ایم.
"حسین قربانی" با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی شهرستان ساوه در سال‌های اخیر گفت: اگر آب به اندازه کافی وجود داشت میزان برداشت انار از 25 هکتار باغ خود را تا چهار برابر میانگین شهرستانی ارتقا می‌دادم کما اینکه در سال‌هایی که مشکل آب نداشتیم، این موضوع بوقوع پیوسته بود.
وی با توجه به مراحل سه‌گانه برداشت انار در باغات ساوه اظهار کرد: نخستین مرحله در برداشت انار، برداشت محصولاتی است که به دلایل مختلفی نظیر کم‌آبی، سرمازدگی، گرمازدگی و آفتاب سوختگی از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و از لحاظ وزنی نیز سبک‌بوده، یا وضعیت ظاهری انار تولیدی تغییر کرده و با پدیده ترکیدگی مواجه ش که انارهای این چنینی برای پروسه رب‌گیری یا انتقال به شرکت‌های فرآوری برای تولید آب انار و سایر مشتقات ارسال می گردد.
این شهرستان به دلیل روبرو شدن با پدیده خشکسالی با معضل بزرگی به نام پدیده نشست زمین نیز درگیر شده است به طوری که هر دو سال بین 10 الی 15 متر منابع آب‌های زیرزمینی افت می‌کند به عبارت دیگر هر روز شاهد فاصله گرفتن منابع آب‌های زیرزمینی با کشاورزان می باشم.
به گزارش ایسنا، در همین رابطه یک کارشناس زیست‌گیاهی و تولیدکننده انار نیز گفت: در سال جاری شاهد تولید افزون بر 40 درصد انار فاقد کیفیت مطلوب در شهرستان ساوه می باشیم.
"حسام قربانی" افزود: انتظار متقاضیان جهانی انار ساوه، تولید محصولی با کیفیت، آبدار و با ماندگاری بیشتر است، اما به دلیل کم‌آبی بخشی از انارهای تولیدی این شهرستان نمی‌تواند انتظار متقاضیان را برآورده کند.
وی با اشاره به برداشت 15 تن انار به طور میانگین از هر هکتار باغ در ساوه بنا بر اعلام جهادکشاورزی شهرستان گفت: کم آبی در حدود 40 درصد از باغات انار موجب تولید انار نامرغوب با وزن پائین گردیده به طوری که تولید را به نصف کاهش داده و در هر هکتار در 40 درصد از باغات حدود هفت‌ونیم تن برداشت می‌شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در سال جاری بیش از 500 هکتار از باغات ساوه به دلیل کم‌آبی، تشنه مانده اند.
حسن شریفی نیز گفت: این میزان باغات انار که به دلیل کمبود آب نتوانستند به بار بنشینند، توسط باغداران رها شده و خشک گردیدند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از باغات انار ساوه از طریق منابع آبی زیر زمینی آبیاری می‌شوند، افزود: بخشی از این باغات نیز در مجاورت سد الغدیر ساوه هستند و به دلیل اینکه از ابتدای شهریورماه سهمیه اختصاصی آب در حوزه کشاورزی به دلیل پائین آمدن حجم آب ذخیره شده در پشت سد الغدیر ساوه قطع شده است، پروسه آبیاری آنها تکمیل نشده و منجر به تولید انار آبدار و مرغوب نگردید.

خبرگزاری ایسنا-95/07/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.