چای خارجی به گرد پای چای ایرانی هم نمی‌رسد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
  • بازدید : ۲۴۳۱
رییس اتحادیه چایکاران شمال با تاکید بر اینکه کیفیت چای خارجی به گرد پای کیفیت چای ایرانی نمی‌رسد، گفت: اگر پس از دم کردن و سرد شدن، رنگ چای تغییر کند نشانگر کیفیت پایین و وجود رنگ و اسانس مصنوعی در این محصول است.
ایرج هوسمی ، درباره خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان اظهار کرد: مبلغ خرید تضمینی دولت از کشاورزان با اینکه مبلغ ناچیزی است اما همچنان یک پنجم آن باقی مانده است و مشکلات اقتصادی باعث شده رغبت مردم به کشت چای کاهش پیدا کند و بسیاری از باغات این محصول به زمین های مسکونی تبدیل شود یا به کشت محصول دیگری اختصاص پیدا کند.
وی درباره کیفیت چای ایرانی در قیاس با نمونه خارجی آن گفت: با توجه به تابش آفتابی که ایران دارد و زمین های مرغوب نواحی شمالی کشور، کیفیت چای خارجی به گرد پای کیفیت تولید داخل آن نمی رسد، اما از نظر کمی مقدار چای تولید شده در هر واحد زمین پایین تر از میزان تولید برگ سبز چای در مزارع خارجی است.
رییس اتحادیه چایکاران شمال با بیان این که هنوز بوته های چای با قدمت ۱۰۰ سال در مزاع ایران وجود دارد، ادامه داد: بوته هایی در ایران وجود دارد که از زمان ورود چای به کشور تا کنون مانده اما تا زمانی که می توان از آن ها استفاده کرد دلیل بر تعویض آن‌ها نیست.
هوسمی با اشاره به نشانه های چای مرغوب ایرانی خاطر نشان کرد: اگر پس از دم کردن و سرد شدن، رنگ چای تغییر کرد و مانند شیر فاسد بریده بریده شد، نشانگر کیفیت پایین چای است و اینکه محصول رنگ و اسانس مصنوعی دارد. اما چای ایرانی رنگ خود را حفظ می کند. همچنین چای تولید بهاره به نسبت چای تولید شده در تابستان و پاییز کیفیت بهتری دارد.

خبرگزاری ایسنا-95/11/11

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.