بهترین خاویار دنیا چه نام دارد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
  • بازدید : ۲۸۱۶
بیش از نیم قرن است که از آب های نیلگون دریای خزر مروارید سیاهی تولید و صادر می شود که بعد از زعفران از بنام‎ترین محصولات ایران به شمار می رود. برای سال ها ایران در صدر جدول صادرات این محصول گرانبها قرار داشته و خاویار ایران بالاترین رتبه را در کیفیت و تولید این محصول به خود اختصاص داده بود اما رفته رفته بازار خاویار هم به سمت ماهیان پرورشی سوق پیدا کرد و با توقف عرضه خاویار طبیعی، بازار در اختیار خاویار پرورشی قرار گرفت.
در حال حاضر چین مثل تولید انبوه پسته، فرش و... توانسته این بازار را هم در اختیار خود بگیرد و گوی سبقت را از ایرانیان برباید. چین سالانه بیش از ۵۰تن خاویار تولید می‌کند و توانسته سردمدار تولید خاویار در جهان باشد. بعد از چین، ایتالیا و فرانسه در پرورش ماهی خاویاری پیشگام هستند.
ایران نیز در بخش خاویار پرورشی گام‌هایی برداشته اما هنوز نتوانسته به تولیدکننده‌ای بزرگ در این حوزه تبدیل شود. هرچند به گفته مسئولان، چشم انداز ایران تولید ۱۰۰تن خاویار در سال است که براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه قرار است سالانه ۱۰هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار تولید شود. گفتنی است تولید هر تن خاویار ۳۵فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌کند که علاوه بر آن، اشتغال غیرمستقیم را نیز ایجاد خواهد کرد.


بازار خاویار دنیا در دست چین
حسینعلی عبدالحی، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۸۲ مزرعه فعال در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعال هستند به «فرصت امروز» می‌گوید: در سال گذشته حدود ۲ تن خاویار تولیدی داشتیم که عمده این رقم صادر شد.

پیش بینی ما برای سال جاری نیز، تولید بین ۲/۵ تا ۳ تن خاویار است. وی ادامه می‌دهد: طی سه سال اخیر با برنامه ریزی‌هایی که داشته‌ایم، ۳۰۰هزار قطعه فیل ماهی بین ۱ تا ۱۰کیلوگرم را برای رسیدن به خاویار نگهداری کرده‌ایم، اگر این تعداد ماهی به بلوغ برسند قطعا میزان تولید خاویار ایران بسیار افزایش خواهد یافت.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران می‌افزاید: در اکثر استان‌های داخلی، مزرعه‌های پرورش ماهی خاویار وجود دارد اما بزرگ‌ترین مزرعه خاویاری جهان در جویبار ساری شکل گرفته است. دو پروژ بزرگ دیگر نیز با همکاری جهاد نصر و بنیاد مستضعفان در استان گیلان در حال احداث است که یک ظرفیت ۲۰تنی تولید برای آن‌ها برنامه ریزی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود چین در صادرات خاویار جای ایران را گرفته طوری که صادرات خاویار ایران بسیار کم شده است، می‌گوید: به هر حال چین یکی از عمده تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در دنیا است که سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت خاویاری و بالای ۵۰ تن خاویار به اکثر کشورهای دنیا صادر می‌کند. اما به نظر من این حرف تا حدی نادرست است، زیرا خاویار پرورشی دریای خزر به دلیل برند جهانی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است، به طوری که صادرکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به خرید خاویار ایرانی بسیار علاقه مندند. در همین راستا باید بگویم عمده کشورهای صادراتی ما کشورهای اروپایی هستند که در این میان فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان مهم‌ترین مقاصد صادراتی خاویار ایران به حساب می‌آیند.

عبدالحی در پاسخ به پخش خاویارهای تقلبی در بازار ایران می‌گوید: من اطلاعات چندانی در مورد پخش خاویار قاچاق در بازار ندارم، اما به هرحال در هر بخشی نقاط ضعفی وجود دارد و قطعا عده‌ای از این روزنه‌ها سوء استفاده می‌کنند. این مقام مسئول در بخش دیگری اظهار می‌کند: با تفاهم نامه‌ای که بین سازمان شیلات، بنیاد مستضعفان و استانداری‌های شمالی امضا شده است مقرر شده، وام‌های کم بهره‌ای به مزرعه داران اختصاص یابد. برای راه اندازی یک مزرعه پرورش خاویار با ظرفیت حدود ۲۰ تن به ۲۰۰۰ متر فضا و حداقل یک میلیارد تومان سرمایه اولیه نیازمند هستیم. این مقدار برای تولید ۵۰۰کیلو خاویار است.

مواد اولیه برای تغذیه ماهیان خاویاری نیز‌‌ همان غذای آبزیان است که خوشبختانه در داخل کشور تامین می‌شود و کارخانه‌هایی در داخل به تولید خوراک آبزیان اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی در مورد میزان زمان بازگشت سرمایه اولیه ندارد، در مورد اعطای مجوز می‌گوید: معمولا مجوز تاسیس مزرعه پرورش خاویار با هماهنگی ادارات کل شیلات استان‌ها و با هماهنگی سازمان نظام مهندسی اعطا می‌شود.


در تولید خاویار، برند جهانی هستیمعیسی گلشاهی، مدیرکل بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور به «فرصت امروز» می‌گوید: آخرین اخبار رسمی از وضعیت صادرات خاویار در ایران حاکی از این است که سال گذشته تنها از استان مازندران ۸۴۵ کیلوگرم خاویار به ارزش ۳۷ میلیون دلار صادر شده است، همچنین مقرر شده در سه سال آینده، در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ایجاد شود که هر مزرعه بتواند تا ۲۰ تن گوشت و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار تولید کند.

وی در مورد قیمت خاویار پرورشی ایران می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم خاویار پرورشی بسته به نوع ماهی ۶ تا ۷میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که اوزان ۵۰ گرمی آن قیمتی معادل ۳۰۰ هزار تومان دارد و در بازارهای داخلی و صادراتی مشتریان خاص خود را دارد.

این مقام مسئول با اشاره به کیفیت خاویار تولیدی ایران می‌گوید: ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده خاویار سابقه طولانی تری در این حوزه دارد، اما باید بدانیم که کشور روسیه نیز سابقه زیادی در تولید خاویار دارد. به هر حال آنچه مشخص است، اینکه خاویار ایران همواره به عنوان خاویار بر‌تر در جهان شناخته شده است.

مدیرکل بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور همچنین در مورد مشکلات اعتباری و سرمایه گذاران بخش خصوصی مزارع ماهیان خاویاری می‌گوید: ما باید تعریف درستی از سرمایه گذاری ارائه دهیم، بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار باید با داشته‌های خود وارد حوزه تولید شود و در این میان اگر به هزینه‌های جاری نیاز پیدا کرد، می‌تواند آن را با تسهیلات بانکی و کمک دولتی برطرف کند. اما اگر سرمایه گذاری را صرفا کمک دولتی و خدمات بانکی بدانیم، بالطبع بانک‌ها حاضر به ارائه چنین خدماتی به سرمایه گذاران نخواهند بود.





خاویار بلوگا بهترین خاویار‌ها

حسین افزونی، توزیع کننده خاویار زیست ماهی در مورد هزینه‌های راه اندازی یک مزرعه پرورش خاویار به «فرصت امروز» می‌گوید: سرمایه اولیه برای تولید خاویار بسیار بالاست، طوری که برای یک حوضچه کوچک باید بین یک تا ۲ میلیارد تومان هزینه کرد و حدود هفت سال هم زمان نیاز داریم تا یک فیل ماهی به خاویار برسد، در واقع خواب سرمایه در این حوزه بسیار بالاست و بعد از گذشت این زمان شما می‌توانید به ۱۰۰ کیلو خاویار برسید.

برای شروع با سه الی پنج نیروی کار می‌توان شروع کرد که این نیرو‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارند، البته این در صورتی است که تاسیس کننده مزرعه به تمام فن پرورش ماهی آگاه باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات خاصی برای مزرعه پرورش خاویار نیاز است، می‌گوید: تنها وجود یک منبع آبی و تنظیم دمای آب کافی است و اگر در این رابطه نیاز به اطلاعاتی داشتید سازمان شیلات این اطلاعات را در اختیار شما خواهد گذاشت.

افزونی با بیان اینکه بهترین نوع خاویار، خاویار بلوگا است که از فیل ماهی به عمل می‌آید، در مورد نیاز بازار داخلی می‌گوید: به شخصه تنها در بازار داخلی فعالیت می‌کنم زیرا بخش صادرات توسط خود سازمان شیلات سازمان دهی می‌شود، در مورد کشش بازار داخلی هم باید بگویم از آنجا که خاویار کالایی گران قیمت است تنها عده محدودی در داخل به مصرف خاویار می‌پردازند و بیشتر خریداران نیز خاویار را در بسته‌های ۵۰ گرمی تهیه می‌کنند. شرکت زیست ماهی سالانه ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم توزیع داخلی دارد.

گوشت خاویار کیلویی چند؟

بهمن ناجدی از فعالان این حوزه در رابطه با گوشت ماهیان خاویاری به «فرصت امروز» می‌گوید: در استان‌های شمالی کشور کارهای بسیار خوبی در زمینه صادرات گوشت ماهی خاویار صورت گرفته است طوری که هر کیلو از گوشت ماهی خاویار پرورشی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و ماهی خاویار دریایی تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در مورد تغذیه ماهیان خاویاری می‌گوید: رژیم غذایی براساس نوع ماهی متغیر است، طوری که ماهیان سردآبی و گرم آبی غذای خاص خود را می‌طلبند.
خاویار ایرانی یکی از بهترین خوراکی‌های اشرافی در دنیا محسوب می‌شود که کمتر فردی در داخل حاضر است برای خرید آن هزینه پرداخت کند. به تبع همین هزینه بالا خرید قطعا هزینه‌های تولید آن هم بسیار بالا خواهد بود، طوری که برای تولید ۱۰۰ کیلو خاویار به یک میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارید، داشتن یک حوضچه بتنی و یک منبع آب که بتوان دمای آن را با دمای بدن ماهیان تنظیم کرد هم جزو ملزومات این کار محسوب می‌شود.
برای شروع شما می‌توانید با سه تا پنج نیروی انسانی به کار خود ادامه بدهید و از مواد اولیه برای تغذیه ماهیان نیز خاطرجمع باشید، زیرا کارخانه‌های داخل تمام احتیاجات شما را برطرف خواهند کرد. برای تولید خاویار از ماهیان خاویاری به هفت تا هشت سال زمان نیاز است و این ماهیان بین هشت تا ۱۰ درصد از میزان وزنشان خـاویار تولید می‌کنند.
همچنین با تفاهم نامه‌ای که بین سازمان شیلات، بنیاد مستضعفان و استانداری‌ها به امضا رسیده، مقرر شده که وام‌های کم بهره‌ای به تاسیس کنندگان مزرعه پرورش ماهی اعطا شود.
برای گرفتن مجوز به منظور تاسیس یک مزرعه پرورش خاویار شما باید با هماهنگی ادارات کل شیلات استان‌ها و سازمان نظام مهندسی وارد کار شوید و با مراجعه به این سازمان‌ها مجوز اخذ مزرعه پرورش خاویار را دریافت کنید.
خاویار ایران در سال‌های گذشته با دو مانع اصلی روبه رو بوده که نخستین مشکل به شرایط تحریم و واسـطه‌گری کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و ویتنام در بازارهای جهانی مربوط می‌شود. دومین مانع نیز این بوده که در سال‌های پـیش صـنعت خاویار تنها به صید دریای خزر وابسته بود، اما این شرایط تغییر کرده و با گسترش سایت‌ها و مزارع پرورش این گونه از ماهیان در سواحل شمالی، هم اکنون شرایط بسیار خوبی وجود دارد. چالش دیگر صنعت خاویار ایران ورود قاچاقچیان به این عرصه است.
در بازار بین المللی خاویار، همه به دنبال خاویار سیاه ایران هستند. مشتریان خارجی، خاویار ایران را ده‌ها برابر قیمت خاویار پرورشی دیگر کشور‌ها می‌خرند، اما در سال‌های اخیر، ورود خاویار تقلبی در بازار ایران، باعث شده است که برخی خریداران خارجی با نگاه‌های تردیدآمیز به محموله‌هایی که از ایران فرستاده می‌شود، نگاه کنند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.