آنفلوانزا با خوردن مرغ و تخم مرغ منتقل نمی‌شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
  • بازدید : ۲۳۸۸
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان از طریق خوردن مرغ و تخم مرغ پخته به انسان منتقل نمی‌شود، گفت: احتمال آلودگی از طریق تماس مستقیم انسان با پرنده آلوده وجود دارد.
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی در حوزه های بهداشت عمومی و مواد غذایی، قرنطینه، امنیت زیستی و نیز امور تشکل‌های بخش خصوصی در گفتگو با مهر با بیان اینکه برخی اظهارنظرات در شبکه‌های اجتماعی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان و انتقال آن به انسان از طریق مصرف مرغ و تخم مرغ باعث نگرانی مردم شده است، اظهارداشت: تاکنون هیچ مدرک و سند علمی به دست نیامده که نشان دهد کسی از خوردن مرغ و تخم مرغ به آنفلوانزا مبتلا شده است.
سید فرزاد طلاکش با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: کسی مرغ و تخم مرغ را به صورت خام نمی‌خورد ضمن اینکه کارشناسان اعلام کرده‌اند مردم برای اینکه خیالشان از بابت تمام بیماری‌های میکروبی و ویروسی راحت باشد، مرغ را تا ۷۰ درجه سانتیگراد بپزند و زرده تخم مرغ نیز سفت باشد؛ در این صورت هیچ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نخواهد شد.
وی تصریح کرد: تاکنون آلودگی انسان به هیچ کدام از سویه‌های آنفلوانزا از طریق خوردن مرغ و تخم مرغ، مشاهده نشده است و تمام منابع علمی معتقد هستند که پختن این محصولات باعث از بین رفتن همه عوامل بیماری‌زا در آنها خواهد شد.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور اضافه کرد: اگر هم موردی از آلودگی انسان به این بیماری وجود داشته باشد، به این صورت بوده که ابتدا انسانی از طریق تماس با پرنده زنده و یا مرده مبتلا و یا در کشتارگاه به آن مبتلا شده و سپس بیماری را به فرد دیگری منتقل کرده است.
طلاکش با بیان اینکه احتمال انتقال آلودگی از طیور بیمار به انسان وجود دارد، افزود: تماس مستقیم با پرنده زنده و یا پرنده مرده‌ای که آلوده باشند می‌تواند باعث ابتلای انسان به آنفلوانزا شود.
این مقام مسئول ادامه داد: به‌عنوان مثال ممکن است یک پرنده آبزی در شمال کشور به این بیماری آلوده باشد، فردی دست خود را به پر یا مدفوع این پرنده بزند و سپس اقدام به شستن صحیح دستانش نکند بنابراین در این حالت تماس دست آلوده با دهان احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.
وی اضافه کرد: افراد؛ هنگام کشتار طیور نیز باید مراقب باشند چون اگر دست فرد زخم باشد و هنگام کشتار به خون پرنده آلوده آغشته شود احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.
طلاکش به این پرسش که مهم‌ترین علایم ظاهری ابتلای پرندگان به این بیماری چیست تا مردمی که طیور بومی دارند بتوانند متوجه آلودگی آنها شوند؟ پاسخ داد: در دوره‌های گذشته سویه قدیمی ویروس، پرنده را تلف نمی‌کرد اما درحال حاضر اگر پرنده‌ای به ویروس جدید آنفلوانزا آلوده شود، تلف خواهد شد بنابراین مردم باید با روش کاملا بهداشتی پرنده را معدوم کنند.
وی با بیان اینکه تلف شدن پرنده آلوده ۲ الی ۳ روز بیشتر طول نخواهد کشید، افزود: کسانی که طیور بومی دارند حتما باید مراقب پرندگانی که تلف می‌شوند باشند و اگر شاهد تلفاتی در این زمینه بودند سعی کنند دستشان مستقیما با آن تماس پیدا نکند، از دستکش استفاده و با احتیاط طیور را دفن کنند، روی آن آهک بریزند و سپس دستان خود را با آب ولرم و صابون شستشو دهند.خبرگزاری مهر-95/09/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.