روش های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
  • بازدید : ۲۶۰۶
عضو شورای ملی زیتون با اشاره به ، فراوانی روغن های زیتون‌ تقلبی در بازار، ۳ راه تشخیص روغن خالص از انواع تقلبی آن را اعلام کرد.
 نادر جلالت با بیان این موضوع که برداشت زیتون هنوز به اتمام نرسیده است، اظهارداشتتند که:برداشت زیتون برای روغن کشی در برخی نقاط آغاز گردیده و در نقاطی دیگر هنوز آغاز نشده است، ضمن اینکه براساس شواهد موجود، امسال محصول کمی به مرحله روغن کشی خواهد رسید.
ایشان با بیان اینکه هنوز آمار قطعی مبنی بر آن که میزان تولید در سال‌جاری به چقدر خواهد رسید، مشخص نیست، خاطرنشان کردند: نیاز کشور به روغن زیتون با در نظر گرفتن مصرف سرانه ۲۰۰ گرم، بین ۱۵ تا ۱۶ هزارتن میباشد. البته شایان به ذکر است مصرف سرانه روغن زیتون در کشور طی ۱۰ سال ازمیزان ۳۰ گرم به ۱۱۰ گرم افزایش یافته است و ۳ تا ۴ سال هم طول کشیده است تا این عدد ۱۱۰ گرم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم تغییر یابد.ایشان با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت روغن زیتون باعث رکود در بازار این محصول گردد، اعلام کرد: واردات روغن‌های قاچاق (پومیس) باعث این شده است که مصرف سرانه مقداری افزایش یابد، اما چون این روغن‌ها به شکل قاچاق وارد می‌گردد، ما آمار درستی در این زمینه نداریم.
ایشان با بیان اینکه مصرف روغن زیتون با فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفته، افزایش چشم گیری یافته است، ادامه داد: متاسفانه هنوز در تشخیص روغن زیتون سالم با نوع تقلبی آن برای مشتریان مشکل وجود دارند و به‌راحتی نمی‌توانند روغن سالم را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.
سه روش تشخیص روغن زیتون تقلبی
عضو شورای ملی زیتون افزود: چند روش برای تشخیص روغن زیتون سالم از نوع تقلبی آن وجود دارد ،از جمله آن می‌توان به استفاده از حس چشایی در این زمینه اشاره نمود.
ایشان ادامه داد: در این روش یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را در دهان می‌ریزیم، آن را در دهان می‌چرخانیم و با هوا قورتش می‌دهیم، اگر روغن سالم باشد، چند لحظه بعد احساس تندی وتلخی، و تیزی گلو را می‌سوزاند و سپس این تلخی و تندی از بین رفته و طعم آن بسیار مطلوب می‌شود.
ایشان اضافه کرد: همه روغن‌ها چرب بوده و در دهان ماسیده می‌شوند اما روغن زیتون چرب نمباشد و حس ماسیدگی در دهان ایجاد نمیشود.
وی از دیگر روشهای تشخیص روغن سالم را رنگ آن عنوان کرد ند: رنگ روغن سالم، زرد تا زرد مایل به سبز میباشد اما در این روش امکان تقلب وجود داشته و ممکن است رنگ روغن تقلبی را نیز به همین شکل،شبیه سازی کنند.
و روش سوم را تشخیص از طریق بوی روغن زیتون عنوان شد و اعلام کردند: روغن زیتون سالم بوی علف یا میوه تازه می‌دهد که البته درحال حاضر با افزودن برخی اسانس‌ها به روغن‌های پومیس، امکان تقلب در این زمینه به وجود آمده است. بنابراین روش چشایی تنها روش مطمئنمی باشد.
جلالت به این پرسش که قیمت روغن زیتون سالم و خالص چقدر باید باشد؟ پاسخ داد: قیمت روغن در دنیا بنابر کیفیت روغن‌ها حداقل ۲ تا ۳ دلار و حداکثر ۲۰ تا ۲۵ دلار است؛ ۱۰ تا ۱۵ دلار و در ایران حدود چهل هزار تومان حدود معمولی قیمت این محصول است.
خبرگزاری مهر-95/08/08

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.