با اجرای یک طرح 10 ساله، سطح زیر کشت دانه های روغنی به یک میلیون و 100 هزار هکتار افزایش می یابد.

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
  • بازدید : ۲۵۴۰
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: 70 درصد نیاز کشور به روغن خام طی یک برنامه ریزی 10ساله در داخل تامین خواهد شد.
مهندس علیرضا مهاجر درمصاحبه خود اعلام کرد: با اجرای این طرح 10 ساله، سطح زیر کشت دانه های روغنی به یک میلیون و 100 هزار هکتار افزایش خواهد داشت.
وی افزود: از این سطح نزدیک به 700 هزار هکتار به کشت کلزا و بقیه سطوح به کشت کنجد، گلرنگ، سویا، آفتابگردان، و سایر دانه های روغنی مانند بادام زمینی اختصاص خواهد یافت.
مهاجر با بیان این که بیشتر تلاش و تمرکز ما برای افزایش تولید دانه های روغنی روی محصول کلزا است، اظهار داشت: سال گذشته از 50 هزار هکتار اراضی 70 هزار تن کلزا برداشت شده است.
وی ادامه داد: خرید کلزا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 2530 تومان صورت گرفته است و شرکت بازرگانی دولتی نزدیک به 177 میلیارد تومان به کلزاکاران پول پرداخت کرده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سویا را یکی از پنج محصول اصلی دانه های روغنی در برنامه 10 ساله اعلام نموده و تصریح کرد: سویا در استان های شمالی، دشت مغان و اردبیل کشت می شود و ما به دنبال آن هستیم که این محصول رابتوانیم در اراضی خوزستان نیز کشت کنیم تا هم به پایداری تولید کمک شود و هم میزان تولید دانه های روغنی نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به این که صنایع داخلی نیز از تولید سویا استقبال می کند، گفت: تولید سالانه سویای کشور 100 هزارتن می باشد و امیدواریم در طرح 10 ساله تولید این محصول به علت برخورداری از پروتیین و روغن، تولید کنجاله برای خوراک دام و طیور به شدت افزایش یابد.
مهاجر در مورد آفتابگردان نیز افزود: از این محصول نزدیک به 48 درصد روغن با کیفیت استحصال می شود و در بسیاری از اراضی کشاورزی کشور قابل کشت است و امیدواریم با استفاده از بذر هیبرید، تولید این محصول را افزایش دهیم.
وی با بیان این که میزان روغن دهی کنجد 50 درصد و گلرنگ 33 درصد میباشد، خاطر نشان کرد که گلرنگ مقاوم به کم آبی و خشکی میباشد و کنجاله آن نیز به مصرف دام و طیور خواهد رسید ضمن آن که گلبرگ های این گیاه نیز در صنایع رنگرزی مصرف می گردد و از این رو کشاورزان با کشت این محصول درآمد شان افزایش می یابد.
خبرگذاری فودنا-95/07/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.