مراحل پاستوریزاسیون در شیر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
  • بازدید : ۳۵۳۱
مراحل پاستوریزاسیون در شیر
مراحل دریافت :
1) شیر که وارد کارخانه می شود بوسیله یک همزن در تانکر کاملا هم زده می شود.
2) قبل از دریافت باید نمونه ای یکنواخت (همگن) از شیر گرفته شده و به آزمایشگاه دریافت منتقل می شود و آزمایشهای مربوط به شیرخام (دانسیته،درصد چربی،اسیدیته،تست الکل،تست جوش،تست نمک و ...) روی آن انجام می شود.
معیار های دریافت شیرخام :
اسیدیته : جهت تازگی و کهنگی شیر تعیین می شود،هرچه شیر کهنه تر باشد اسیدیته بالاتر است.
اسیدیته مجاز شیر5/15– 14 است.
دانسیته : جهت تعیین میزان ماده خشک و مواد افزودنی به شیر از قبیل آب،شیر خشک،نمک،جوش و ... می باشد.دانسیته شیر معمولی gr/lit30/1 است.اگر آب به آن اضافه شود دانسیته کاهش می یابد که کارخانه شیر با دانسیته 28/1 را دریافت نمی کند.
تست جوش : برای اطمینان بیشتر انجام می شود. برای شیرهایی که تست اسیدیته یا دانسیته آنها در حد مجاز می باشد اما مشکوک به تقلب هستند پس از جوشاندن شیر مجددا تست اسیدیته را انجام می دهند.
تست الکل : برای سالم بودن شیر انجام می شود.
شیر بعد از آزمایشات لازم توسط آزمایشگاه دریافت و تایید کیفیت آن تحویل گرفته شده سپس توسط پمپ از فیلتراول عبور داده شده تا آشغال احتمالی از شیر جدا شده.
شیر پس از توزین ( توسط باسکول با حداکثر ظرفیت kg600 )وارد دامتانک می شود که ظرفیت آن lit 1500 است وبرای ذخیره شیر بکار می رود .
شیر داخل دامتانک توسط دو پمپ با سرعت 12 تن در ساعت به پلیت کولرمنتقل می شود . و از فیلتر دیگری عبور داده شده ( جهت جریان شیر و آب در پلیت خلاف یکدیگر است ).
سپس بوسیله پلیت کولر دمای شیر به 4 کاهش می یابد زیرا 8 تا 10 ساعت طول می کشد که شیر پاستوریزه شود و این سرد کردن مانع رشد باکتری می شود .
شیر به تانک ذخیره شیر خام انتقال داده که ظرفیت 25 تن را دارد و تا 24 ساعت ( برای شیر جمع آوری شده ) تا 48 ساعت (برای شیر گاوداری)می توان آنرا در تانک ذخیره کرد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.