اصول طراحی کارخانه صنایع غذایی - قسمت سوم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
  • بازدید : ۴۳۳۸
اصول طراحی کارخانه صنایع غذایی - قسمت سوم
در ادامه طراحی کارخانه به بررسی مطلعه بازار مواد اولیه می پردازیم که در ابتدا باید به چگونگی وضعیت تامین مواد اولیه پرداخته شود.
برای آنکه کارخانه تولیدی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و همچنین کارآیی لازم را در منطقه احداث طرح داشته باشد باید مطالعاتی بر روی مواد اولیه داشته باشیم و باید توجه داشت که ماده اولیه و غالب کارخانه را در نظر گرفته که از همه مهمتر است به طور مثال در کارخانجات لبنیات شیر در کارخانه رب گوجه ؛ گوجه فرنگی در کارخانه فرتورده های غلات ؛ آرد و .....
که برای اطلاع از مقدار مواد اولیه تولیدی در منطقه احداث کارخانه باید تحقیقاتی صورت گیرد که با مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی کشور و سازمان ها و سایت های مربوطه و با توجه به برآوردی که این سازمان انجام داده است و بدست آوردن جداول مربوطه، مقدار مواد اولیه و همچنین اطلاعات مورد نیاز دیگر مشخص می گردد که مقدار تولیدی مواد اولیه در منطقه و همچنین در دیگر نقاط به چه صورت می باشد.
در ادامه برای مشخص شدن اینکه آیا میزان ماده اولیه مورد نیاز کارخانه به آسانی قابل تامین است یا خیر مقدار مصرف ماده اولیه ای که کارخانجات رقیب مورد استفاده قرار می دهند را مورد مطالعه قرار می دهیم که ابتدا با مراجع به سازمان صنایع و معادن مقدار ظرفیت اسمی تولید کارخانجات رقیب را در استان و یا منطقه محل اجرای طرح بدست می آوریم مثلاً در مورد کارخانجات تولیدی فرآورده های لبنی در استان کرمانشاه که به طور مثال محل اجرای طرح است 223230 تن اعلام گردید.
با در نظر گرفتن کارآیی فیزیکی و محاسبات مربوطه به راحتی می توان به میزان مصرف ماده اولیه در کارخانجات رقیب در محل اجرای طرح پی برد به طور مثال در مورد فرآورده های لبنی کارآیی فیزیکی ماست و شیر را می توان یک و کارآیی فیزیکی پنیر که 14/0 است مقدار شیر خام مصرفی کارخانجات رقیب این چنین تخمین زده شد که با توجه به اینکه از مقدار ظرفیت اسمی کارخانجات رقیب 213730تن مربوط به ماست و شیر پاستوریزه و مقدار 9500تن مربوط به تولید پنیر می باشد پس می توان گفت که باید مقدار شیر خام مصرفی برای 9500تن پنیر بدست آید و در 213730 (چون کارآیی فیزیکی یک می باشد پس همین مقدار شیر خام برای تولید این مقدار ظرفیت کفایت می کند ) جمع شود.
برای اطلاع از مقدار مورد نیاز شیر خام برای 9500تن پنیر از تناسب استفاده می کنیم که به این صورت که از 100تن شیر خام 14تن پنیر تولید می شود پس برای تولید 9500 تن پنیر مقدار 67857تن شیر خام مورد نیاز است:
در نتیجه این مقدار شیر خام مصرفی را در مقدار شیر خام مصرفی در تولید ماست و شیر پاستوریزه جمع کرده تا مقدار کل شیر خام مصرفی بدست آید:
مقدار شیر خام مصرفی کارخانجات رقیب با توجه به ظرفیت و کارآیی فیزیکی محصول در استان کرمانشاه 281587 = 67857 + 213730
در ادامه با انجام محاسبات و بدست آوردن مقدار شیر مصرفی در کارخانجات رقیب با مقایسه این مقدار مصرف با مقدار ماده اولیه تولیدی در منطقه می توان به نتایج مورد نظر رسید و پیش بینی کرد که آیا با مشکل تهیه ماده اولیه مواجه هستیم یا نه؟؟؟؟
مثلاً در مورد مثال بالا با کسر مقدار شیر خام تولیدی از مقدار شیر خام مصرفی توسط کارخانجات رقیب مشاهده می شود که مقدار شیر خام تولیدی کفایت این ظرفیت تولید محصول را نمی کند.
و با انجام این مرحله از مطالعات به سراغ مطالعلت بعدی می رویم که مربوط به مطالعات دانش فنی و تکنولوژی تولید می باشد .
برای هر طرح و پروژه احتیاج به یک تکنولوژی است که در مورد تکنولوژی مورد استفاده باید به نکاتی همچون دستگاه های مورد نیاز و دانش تکنولوژی توجه داشت که آیا در کشور در دسترس می باشد یا خیر؟
امکان دارد که دانش تولید در اختیار باشد ولی دستگاه از خارج از کشور باید تهیه گردد و ......
در هر صورت در این قسمت باید به طور مفصل تمامی مراحل تولید را از هنگام ورود ماده اولیه تا مرحله آخر که تولید محصول مورد نظر است شرح داد که نمونه هایی از آن در وبلاگ هست ( خط تولید فرآورده های لبنی و خط تولید روغن )
و در ادامه به بررسی و مطالعه محل اجرای طرح می پردازیم تا این فصل از طراحی کارخانه به اتمام برسد که پس از مطالعات تکنولوژی تولید مطالعات محل اجرای طرح انجاممی گیرد که یک محل خوب برای کارخانه جایی است که علاوه بر اینکه به نیروی کار دسترسی کافی داشته باشد با توجه به نزدیکی به بازار ، نزدیکی به مواد اولیه ، خدمات جانبی مثل آب و گاز و برق ، چگونگی و هزینه حمل و نقل ، استعلام های موجود مثل استعلام از محیط زیست و شهرداری و فرمانداری و راه و ترابری و ...... ، اهداء تسهیلات و قیمت زمین و دیگر موارد ، باید در نظر گرفته شود.
که طی تحقیقات و مطالعات این نتیجه گرفته شده است که بهترین مکان با توجه به مزیت ها ، شهرک صنعتی است که از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1)پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که دوره بازگشت سرمایه در آن حداقل شش ماه کمتر است.
2)نیازی به اخذ مجوز از سایر دستگاههای دولتی نمی باشد.
3)بهای زمین پایین و دارای سند ثبتی تفکیک شده و صدور مجوز ساخت و ساز توسط خود شهرک صنعتی
4)خارج بودن از محدوده قانونی و استحفاظی شهرها و محدود کردن اختیارات شهرداری و .....
به هر حال در این قسمت به طور خلاصه محل اجرای طرح را با توجه به دلایل انتخاب بیان می
کنید.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.