افزایش ماندگاری مواد غذایی با نانوفیلم‌های محققان ایرانی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
  • بازدید : ۲۵۱۶
محققان دانشگاه آزاد با همکاری دانشگاه تبریز فیلم‌های بسته‌بندی ضدمیکروبی در صنعت غذایی عرضه کردند که سبب کاهش بار میکروبی مواد غذایی مختلف مانند پنیر و محصولات دیگر می‌شود.
بسته‌بندی مواد نقش مهمی در صنعت غذایی از مرحله‌ تولید تا مصرف ایفا می‌کند. به همین دلیل است که امروزه بسته‌بندی فعال به یکی از گرایش‌های مهم و پویا در بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است. در این روش با افزودن جزیی فعال یا همان مواد ضدمیکروبی به فیلم بسته‌بندی، از افزودن نگهدارنده‌های شیمیایی به داخل غذاها جلوگیری می‌شود.
با این کار افزون بر حفظ کیفیت و ایمنی غذا، عمر نگهداری آن نیز افزایش می‌یابد. در این راستا محققان دانشگاه تبریز پروژه تحقیقاتی را اجرایی کردند.
دکتر فرانک بیگ محمدی، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هدف از این پژوهش را بررسی خواص ضدمیکروبی فیلم‌های بسته‌بندی بر پایه‌ پلی‌اتیلن سبک و نانوذرات مختلف فلزی در بسته‌بندی پنیر فراپالایش ذکر کرد.
وی با اشاره به جزئیات این طرح افزود: در این طرح تولید فیلم‌های نانوکامپوزیتی به کمک نانوذرات فلزی از جمله نانوذرات نقره، اکسید مس و اکسید روی که خاصیت ضدمیکروبی دارند، مورد استفاده قرار گرفت.
محمدی با بیان اینکه در این پژوهش تلاش ما بر این بود که با کاربرد این نوع بسته‌بندی به کاهش آلودگی مواد غذایی دست یابیم، اضافه کرد: از آنجا که یکی از مشکلات صنعت تولید پنیر، وجود کلیفرم در پنیر است؛ لذا بر عملکرد فیلم‌های سنتزی بر کاهش این نوع میکروب تمرکز شد.
این محقق فیلم‌های نانوکامپوزیتی تولیدشده را بر پایه پلی‌اتیلن سبک با مقادیر متفاوت از سه نوع نانوذرات نقره، اکسید مس و اکسید رس دانست و خاطرنشان کرد: پس از این مرحله پنیر فراپالایش تولیدشده توسط صنعت، در این فیلم‌های نانوکامپوزیتی بسته‌بندی و میزان بار میکروبی کلیفرم آن در مدت زمانی معلوم بررسی شده است.
وی یادآور شد: نمونه‌های آزمایشی در دمای یخچال نگهداری شده‌اند.
محقق طرح با اشاره به اثرات این طرح در کاهش آلودگی و افزایش کیفیت مواد غذایی، اظهار کرد: استفاده از این فیلم‌ها موجب حذف افزودنی‌های شیمیایی ضدمیکروبی در مواد غذایی خواهد شد؛ ضمن آنکه به دلیل آنکه میزان نانوذرات به کار رفته در این نانوکامپوزیت‌ها خیلی کم است، افزایش محسوسی بر قیمت محصول نخواهد داشت.
وی از دیگر ویژگی‌های این طرح را استفاده از ترکیب سه نوع نانوذرات نقره، اکسید مس و اکسید روی جهت کاهش مصرف نانوذرات نقره دانست و یادآور شد: به دلیل اثر نانوذرات نقره برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست، این نانوذرات محدودیت مصرف دارند.
محمدی تصریح کرد: با وجودی که کاربرد مستقیم طرح در بسته‌بندی مواد غذایی است، می‌توان از این روش برای تلفیق نانوذرات برای سطوح و ظروفی که نیاز به استریل‌کردن دارند، مانند خدمات درمانی و پزشکی استفاده کرد.
نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر فرانک بیگ محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، دکتر سیدهادی پیغمبردوست و دکتر جواد حصاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز و همکارانشان است، در مجله‌ LWT - Food Science and Technology با ضریب تاثیر 2.71 منتشر شده است.

خبرگزاری فودنا- 95/12/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.