صادرات مرغ و تخم‌مرغ هیچ محدودیتی ندارد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
  • بازدید : ۲۵۳۹
رییس سازمان دامپزشکی از صدور بیش از ۱۲ هزار مجوز بهداشتی صادرات برای ۶۶ محصول از سوی این سازمان خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد و در هفت ماهه ابتدای امسال بیش از ۵۰ هزار تن از این دو محصول صادر شده است.
مهدی خلج امروز (شنبه) در حاشیه نخستین نمایشگاه محصولات پروتئینی و فرآورده‌های گوشتی حلال، اظهار کرد: اساسا تولید و تولید با قدرت رقابت فقط می‌تواند نماد اقتدار علمی و عملی باشد.
وی افزود: وقتی نمایشگاهی برگزار می‌شود انواع شرکت‌ها حضور می‌یابند که این امر نشان می‌دهد تولید با قدرت رقابت به وجود آمده است و اتکای به نفس یک شرکت و یک دولت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین نمایشگاه از این نظر امر مبارکی است و شرکت‌های مختلف در ارتباط با مواد غذایی شرکت کرده‌اند و می‌توانند قدرت رقابت‌شان را در مقایسه با دیگر کشورها عرضه کنند.
رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در مورد تامین مواد اولیه فرآورده‌های خام دامی و در ارتباط با تولید مرغ هیچ نیازی به واردات نداریم.

خلج عنوان کرد: همچنین در ارتباط با تن ماهیان برای صنایع کنسرو شده با وجود تولید داخلی مشارکت و نظارت لازم انجام می‌شود که تن ماهیان باکیفیت بالا وارد کشور شود. از سوی دیگر در مورد گوشت قرمز تنها ۱۰ درصد نیاز کشور را وارد می‌کنیم و سازمان دامپزشکی از نظر امنیت تولید هیچ مسوولیتی ندارد و کارگروه تنظیم بازار میزان واردات را از نظر کمیت تعیین می‌کند، اما در مورد این‌که از چه کشورهایی وارد شود یا از چه کشورهایی وارد نشود تابع این هستیم که کشور صادرکننده الزامات و کیفیت بهداشتی سازمان دامپزشکی را تامین کند؛ بنابراین هر سازمان متقاضی که تقاضای خود را تسلیم می‌کند ما آن کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و در صورت نبود هرگونه مشکلی با واردات آن موافقت می‌کنیم.
وی افزود: تاکنون کشورهای متعددی را برای واردات گوشت سالم مورد تایید قرار داده‌ایم. در این زمینه تعدادی از کشورهای آسیای میانه و کشور استرالیا و نیوزلند برای واردات گوشت قرمز مورد تایید قرار گرفته‌اند و می‌توانند وارد عرصه شوند.
خلج در ادامه صحبت‌هایش درباره‌ آخرین وضعیت احتمال بروز بیماری آنفلوآنزا تصریح کرد: در حال حاضر وقتی کشورهای مختلف در نیم‌کره شمالی و جنوبی رصد می‌کنیم با موارد متعدد بروز و شیوع آنفلوآنزای پرندگان روبرو می‌شویم. سازمان دامپزشکی در این زمینه برنامه‌های پایش خود را دنبال می‌کند. به‌طور مثال در شرایط فعلی از ۱۵ شهریورماه بالغ بر ۱۵۰۰ مرکز پرورش روستایی سنتی و بازار پرندگان زینتی مورد پایش قرار گرفته‌ و در حال آزمایش هستند.
رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: خوشبختانه اطلاعات رسیده از نمونه‌های برداشت شده و مورد آزمایش قرار گرفته نشان می‌دهد مساله‌ای وجود ندارد، اما به هرحال چون فصل سرما فرا رسیده و دوره مهاجرت پرندگان در حال انجام است احتمال این مخاطره وجود دارد.
خلج درباره‌ آخرین وضعیت صادرات گوشت مرغ تصریح کرد: در زمینه صادرات مرغ و تخم‌مرغ هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و بدیهی است که صادرات این محصولات تابع کیفیت و رقابت است. در مدت هفت ماهه امسال بیش از ۵۰ هزار تن تخم‌مرغ و گوشت مرغ به کشورهای مختلف صادر شده است.خبرگزاری اینسا-95/08/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.