فواید رژیم غذایی مدیترانه ای و قوه بینایی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
  • بازدید : ۲۵۶۰
یک تحقیق جدیدنشان میدهد، رژیم غذایی مدیترانه ای، ریسک بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش میدهد.
در پی یک مطالعه جدید، افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند یک سوم کمتر در معرض ابتلا به بیماری چشمی مرسوم به « دژنراسیون ماکولا» یا تباهی لکه زرد چشم (AMD ) که به کوری منجر می شود، قرار خواهند گرفت.
طبق گزارش محققان، پیروی بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای با ریسک کمتر بیماری AMD که با افزایش سن بروز می کند همراه است و تنها ۳۹ درصد افرادی که از این رژیم غذایی پیروی کردند مبتلا به این بیماری چشمی شدند درحالکه در حدود ۵۰ درصد از افرادی به این بیماری مبتلا شدند که از این رژیم غذایی پیروی نکرده بودند.
محققان دریافتند که میوه ها مخصوصا نقش مهمی در سلامت چشم داشته و افرادی که حدود ۱۴۰ گرم میوه در روز می خورند درصد کمتر مبتلا به بیماری چشمی تباهی لکه زرد می شوند.
بعلاوه این گزارش نشان داده که آنتی اکسیدان ها وکافئین برای سلامت چشم نقش محافظتی دارند. بطوریکه افرادی که میزان بالای کافئین مصرف می کردند (در حدود ۷۸ میلی گرم در روز) ۵۴.۴ درصد مبتلا به AMD نشدند و ۴۵.۱ درصد مبتلا به این بیماری بودند.
در زمینه این مطالعه، تیم تحقیق ۸۸۳ فرد ۵۵ ساله و بالاتر را در کشور پرتغال بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی میزان پیروی این افراد از رژیم غذایی مدیترانه ای، از آنها در مورد میزان خوردن برخی غذاهای مشخص پرسیده شد و براساس پاسخ ایشان به آنها از ۰ تا ۹ امتیاز داده شد بطوریکه نمره ۹ نشان دهنده بیشترین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای بود.
محققان اعلام دارند، علاوه بر حفاظت از سلامت چشم، این رژیم غذایی با کنترل بهتر قند خون، ریسک پایین تر افسردگی و کاهش میزان التهاب نیز مرتبط می باشد.
خبرگزاری فودنا-95/07/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.