عمده ضایعات غذایی در ایران ، به فرآورده های تازه خوری کشاورزی مربوط می شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
  • بازدید : ۲۷۳۸
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: عمده ضایعات غذایی در کشور مربوط به فرآورده های تازه خوری محصولات کشاورزی مانند سبزی ها وخیار، گوجه فرنگی و.. میباشد.
دکترهدایت حسینی تاکیدکردند که: ضایعات غذایی در سبزی ها و میوه ها زیاد بوده و درمحصولاتی مانند لبنیات و گوشت کمتر است و این درحالیست که یکی از موثرترین روش ها برای تأمین غذای کافی و سالم، کاهش ضایعات مواد غذایی می باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: یکی از راه های کاستن از ضایعات غذایی، تبدیل سریع آنها به فرآورده هایی مانند کنسرو است که امکان نگهداری طولانی تری دارند؛ محصولاتی که سریع به ضایعات غذایی تبدیل می شوند را باید با استفاده از روش های فرآوری ، زمان طولانی تری نگهداشت.
حسینی یادآور شد: تاکنون 1.3 میلیارد تن معادل 30 درصد غذای تولیدی در جهان به انواع مختلف از بین رفته و از دسترس استفاده انسان خارج می شود؛ برگشت این مواد غذایی به چرخه مصرفی می تواند بخش عمده ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان برطرف سازد.
ایشان افزود: برای نیل به این هدف همفکری و همکاری تمام اجزای زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی از مزرعه تا سفره و حتی فراتر از آن برای نیل به امنیت غذایی پایدار در جهان از جمله ایران ضروری است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: امروزه دسترسی به مواد غذایی کافی و سالم یکی از نگرانی های اصلی جوامع بشری است؛ در حال حاضر توزیع مواد غذایی در سراسر جهان متاسفانه بطور عادلانه نیست.
حسینی افزود: برغم آنکه نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان گرسنه وجود دارد، افزایش چاقی و وزن همزمان یکی از مشکلات پیش روی کشورها است.
وی خاطرنشان کردند: تغییرات آب و هوایی متاسفانه به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی، موجب گرم شدن کره زمین، خشکسالی، افزایش بروز بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان های شدید شده و از سوی دیگر باید درباره تامین غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به افزایش جهان، اندیشید.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: تا سال 2050 پیش بینی می شود ، جمعیت جهان به 9.6میلیارد نفر رسد، بنابراین با توجه به نگرانی های موجود در زمینه تامین غذا و افزایش جمعیت ، جوامع تکنولوژی ها و روش های جدیدی برای تولید غذا و کشاورزی بکار گرفته اند. زیرا برای تامین 9.6 میلیارد نفر ساکنان کره زمین در سال 2050 نیاز به تولید 60 درصد غذای بیشتر میباشد.
حسینی در ادامه به نقش پیروی از تعالیم الهی در پرهیز از اسراف و تامین غذای کافی اشاره کرد و گفت: توجه به دستورات الهی و تعالیم همواره راه گشای بشر در طول عصرها و زمان های مختلف می باشد. در قرآن کریم بر پرهیز از اسراف تاکید فراوان شده که مورد توجه قرار گرفتن آن میتواند در حل این مشکل جدی پیش رو مورد استفاده باشد.

خبرگزاری ایرنا -95/07/27

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.