۴۰ هزار تن از چای وارداتی به ایران قاچاق است.

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
  • بازدید : ۲۵۸۸
رئیس سازمان چای اعلام کرد: طی ۲ سال اخیر, برداشت برگ سبز چای افزایش داشته، به طوری که از ۶۵ هزار تن در سال ۹۳ به ۱۳۷ هزار تن در سال ۹۵ رسیده و ۲۵ درصد چای مصرفی در کشور چای ایران می باشد.
محمدولی روزبهان در پاسخ به اینکه سازمان چای چه کاری برای توسعه کشت برگ سبز چای ایرانی انجام داده و گفته می‌شود متاسفانه حجم واردات هر سال به از بین رفتن باغات چای ایران دامن می‌زند، این گونه توضیح داد که طی 5 سال اخیر سالانه حجم برداشت برگ سبز چای کاهش دارد.
ایشان با اشاره به آمار 5 سال گذشته در برداشت برگ سبز چای اعلام کردند: در سال 91 حدود 109 هزار تن برگ سبز چای از مزارع شمال کشور برداشت می‌شد که این رقم در سال 93 به 65 هزار تن کاهش یافته است، اما در سال گذشته به 87 هزار تن رسید و امسال تا این لحظه 137 هزار تن برگ سبز چای برداشته شده است.
رئیس سازمان چای کشور به حمایت این سازمان برای نگهداری باغات چای اشاره کرد و افزودند: با اقداماتی که از سال 93 شروع شد، برای نخستین‌بار 16 میلیارد تومان تسهیلات زراعی بدون بهره با تنفس 2 ساله و بازپرداخت 3 ساله به کشاورزان اعطا شد، مضاف بر آنکه قیمت برگ سبز چای در 3 سال اخیر صد درصد افزایش داشته است.
به گفته روزبهان برای جوان‌سازی و بهره‌بری بالاتر باغات چای اکنون به ازای هر هکتار 6 میلیون تومان برای کف‌بری بوته‌های چای و 3 میلیون تومان برای کمربری به صاحبان باغ پرداخت میگردد.
((ایشان با اشاره به افزایش 2 هزار هکتاری سطح زیر کشت باغات چای گفت: در سال 77 طبق آمار 34 هزار هکتار باغ چای در کشور داشته‌ایم که اکنون این میزان به 20 هزار هکتار باغ فعال و 5 هزار هکتار باغ غیرفعال رسیده, که البته با اقدامات حمایتی 3 سال اخیر توانسته‌ایم، سطح فعال را از 18 هزار هکتار به 20 هزار هکتار برسانیم)).
رئیس سازمان چای کشور اعلام قیمت تضمینی متناسب با نرخ تورم، تأمین اعتبار کافی به موقع و پرداخت تسهیلات برای کارهای به‌زراعی باغات چای را به عنوان موانعی در سال‌های گذشته بر سر راه توسعه چای داخلی دانسته و افزودند: اما دولت طی 2 سال اخیر موضوع را جدی گرفته است، به طوری که اگر در 2 سال گذشته تنها 13 درصد چای مصرف کشور را خودمان تأمین می‌کرده ایم، امسال این رقم به 27 درصد خواهد رسید، مضاف بر آنکه چای ایرانی مشتریان خوبی هم دارد.
وی در پاسخ به اینکه اکنون چه میزان واردات چای در کشور انجام می‌شود، اعلام کرد: از مجموع 110 هزار تن چای مصرفی کشور 35 هزار تن آن از محل داخلی تأمین شده و مابقی از طریق واردات انجام می گردد.
روزبهان این را هم گفت که متأسفانه با آنکه برخی کشورها از جمله ترکیه برای حمایت از تولید داخل خود تعرفه 145 درصدی برای واردات چای تعیین کرده‌اند، اما تعرفه واردات چای در ایران تنها 20 درصد است و با این همه باز هم نصف چای وارداتی به کشور از مبادی قاچاق صورت گرفته و متاسفانه همان حقوق اندک دولتی را هم نمی‌‌دهد.

خبرگزاری فودنا-95/07/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.