بسته بندی در صنایع غذایی و نقش دربند ها در بسته بندی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
  • بازدید : ۳۲۹۱
شاید در نگاه اول ، بسته بندی کوچک ترین بخش از تولید یک محصول به ویژه یک ماده خوراکی مانند سس های مایونز یا کچاپ باشد ولی اگر از نگاه یک مشتری به این محصول نگاه کنیم ، می بینیم که این موضوع یعنی بسته بندی برای مصرف کنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر شما از آن دسته افرادی باشید که با شیشه های محکم سس کچاپ کلنجار رفته اند و برای خارج کردن سس مجبور بوده اید آن را بارها به شدت تکان دهید، حتما به اهمیت درب پوش های جدید و بسته بندی های جدید واقفید. در گذشته های نه چندان دور، شیشه های سس همگی مجهز به یک درب پیچی بودند که به سختی باز می شد و البته دهانه خود بطری نیز از حد معمول گشادتر بود. به همین دلیل استفاده از آن کار آسانی نبود و اگر کسی قصد داشت مقداری سس را روی ظرف چیپس خود بریزد، تمامی چیپس ها را غرق در سس می کرد چرا که میزان سسی که از بطری شیشه ای بیرون می آمد، قابل کنترل نبود. البته نسل امروزی طرفداران چیپس به هیچ وجه با این مشکلات روبره نبوده اند چرا که آنها با بطری های پلاستیکی و مطلوبی سر و کار دارند که به یک درب پیچی با دهانه ای کوچک مجهز است و به راحتی قادرند سس را به میزان دلخواه و در جای دلخواه بریزند.
هم اکنون قیمت درب های بطری برای انواع محصولات رقم بسیار بالایی دارد و کارشناسان پیش بینی می کنند این رقم همچنان رشد داشته باشد. البته این رشد ارتباط چندانی با بازاریابی جدید برای محصولاتی که تا کنون از این درب پوش ها استفاده نمی کردند، ندارد و بیشتر مربوط به افزایش تولید محصولات کنونی بازار است.
به عنوان مثال افزایش تولید آب معدنی تاثیر فراوانی بر افزایش مصرف درپوش داشته است. همچنین افزایش محبوبیت انواع سس ها طی چند سال گذشته یکی دیگر از محرکهای بازار این درب پوشها بوده است. ولی با همه اینها، توجه ویژه تولید کنندگان به راحتی در مصرف کالاهایشان، دلیل رشد چشمگیراستفاده از چنین محصولاتی بوده است. اینطور به نظر می رسد که تولید کنندگان ، تعریف جدیدی از فروش و بازاریابی اریه داده اند و آن احترام به سلیقه و راحتی مصرف کنندگان است و این نگرش ، منجر به انجام تحقیقات بیشتر در جهت تولید درب پوش هایی گردید که به راحتی باز و به راحتی قابلیت تخلیه محتوای بطری و بسته مورد نظر را داشته باشد.
با نگاهی گذرا به انواع چاشنی سالاد می توان متوجه پیشرفت سریع و چشمگیر سیستم تخلیه این محصولات شد.
یک درب پوش ایده آل باید دارای سه ویژگی باشد :
سهولت در باز شدن
سهولت در بسته شدن
دقت در تخلیه مواد
البته امروزه بیشتر تولید کنندگان درب پوش، این فاکتورها را شناسایی و در تولیدات خود توجه ویژه ای به آنها دارند . یکی از مشکلاتی که مصرف کنندگان بعضا با آن مواجه بودند و آن دست خوردگی محصولات درب پوش دار بود چرا که آنها به سادگی قابل باز شدن بودن ولی محققان این مشکل را نیز حل نموده و نوارهای ایمنی محصول را بر روی آنان نصب نمودند. البته هنوز هم شرکت های بسیاری از این نوارها استفاده نمی کنند ولی گرایش به استفاده از آنها به شدت رو به افزایش است. در حقیقت نوارهای ایمنی را می توان ارمغان درب پوش های جدید دانست. این نوارها شاید در ظاهر تکه ای پلاستیک بسیار ظریف به نظر برسند ولی وقتی به ضرورت بسته بندی برخی مواد غذایی و دارویی در خلاء پی می بریم، اهمیت این نوارها صد چندان می شود. یکی دیگر از مزایای این درب پوش ها، قابلیت مقاومت آنان در برابر استفاده اجازه کودکان می باشد. این امر در مورد مواد بهداشتی و شوینده که همگی شیمیایی هستند، بسیار حائز اهمیت است. البته این ویژگی را می توان در مورد تمامی محصولات به کار برد. یکی از عمده ترنی نگرانی هایی که بسیاری از جوامع با آن روبرو هستند، پیر شدن جمعیت می باشد. وقتی صحبت از بسته بندی مقاوم در برابر کودکان به میان می آید، باید جمعیت سالمند را نیز در نظر گرفت که اتفاقا در برخی از کشورها همچون سوئد، آلمان و ژاپن، حتی بیشتر از جمعیت جوان است. بسته بندی باید به گونه ای باشد که سالمندان در باز نمودن آن مشکل نداشته باشند. همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، بخشی از رشد مصرف مربوط می شود به زمینه های جدید مصرف برای درب پوش ها. هم اکنون بسیاری از محصولاتی که تا پیش از این در بطری ها و ظروف شیشه ای عرض می شدند، در حال تغییر به پلاستیک می باشند چرا که پلاستیک از نظر هزینه ای، ارزان تر از شیشه یا فلز است. درب پوش های فعلی نیز بهترین کارایی خود را بر روی ظروف پلاستیکی نشان داده اند. از این رو بازار مصرف جدیدی برای درب پوش ها به وجود آمده است.
تحقیقات بازار حاکی از عدم رضایت مشتریان از پوشش آلومینیومی یا پلاستیکی زیر درب پوش ها است چرا که آنها برای باز کردن این پوشش های دوخته شده با دشواری های بسیاری مواجه بودند. به عنوان مثال پوشش دوخته نشده بر روی ظروف نوشیدنی های ورزشی بسیار محکم هستند و برخی اوقات مصرف کننده مجبور به استفاده از نیروی بسیار زیادی برای بازنمودن هستند. حتی در برخی موارد شکسته شدن ناخن نیز گزارش شده است. استفاده از چاقو یا اشیاء تیز دیگر نیز چندان منطقی به نظر نمی رسد چرا که می تواند باعث از بین رفتن تمامی بسته بندی و هدر رفتن مواد درون آن شود. برای رفع این مشکل تیم های تحقیقاتی متعددی تشکیل شد و هم اکنون درب پوش ها به حدی ایمن هستند که دیگر نیازی به این پوشش های دوختی دردسرساز در زیر آنها، احساس نمی شود.
از دیگر عوامل تشویق صاحبان صنایع برای استفاده از درپوش های جدید، می توان به اهمیت آن در تصویر محصولات در ذهن مصرف کنندگان اشاره کرد. در بسیاری از موارد درب پوش محصول از خود ظرف بسیار مهم تر است چرا که مصرف کننده یکسره در حال کار با درب پوش می باشد. البته این دلیلی بر کم اهمیتی ظرف محصول نیست و هیچ کس نمی تواند بگوید که ارگونومی ظرف کم اهیمت تر از درب پوش است. چنین مباحثی، کاملا فنی هستند و این در حالی است که ما با مشتریان عادی سروکار داریم نه با مهندسین طراحی صنعتی. اگر مشتری بتواند به راحتی درب بسته بندی را باز نموده، به میزان دلخواه از آن مصرف و سپس به راحتی درب را به صورت ایمن ببندد، آنگاه آنان ترغیب به خرید بیشتر محصول می شوند. البته صاحبان برند باید در انتخاب درب پوش محصولات خود، وسواس زیادی به خرج دهند و مناسب ترین نوع را انتخاب نمایند. برخی تولید کنندگان سس کچاپ اقدام به نصب درب پوش های پمپی بر روی بطری های سس نمودند ولی پس از چندی، مشتریان از عدم سهولت کار با آنان شکایت کرده و شرکت ها مجبور به اعمال تغییر شدند. این در حالی بود که همین نوع درب پوش با اقبال زیادی در مورد عسل مواجه شد.
شاید برایتان دانستن این نکته جالب باشد درب پوش های جدید به میزان قابل توجهی جوابگوی نگرانی های زیست محیطی نیز هستند چرا که آنها از وزن بسیار کمی برخوردارند و وزن کم یعنی استفاده کمتر از مواد اولیه همچون نفت. همچنین با توجه به پیشرفت های اخیر در زمینه تولید انواع درب پوش، دیگر نیازی به محافظ زیرین درب پوش نمی باشد و این یعنی زباله کمتر. درب پوش های مناسب به تنهایی می توانند باعث طول عمر بیشتر محصول نیز شوند.
بسیاری از مردم پس از اتمام محصول داخل ظرف، اقدام به استفاده از ظرف آن برای مقاصد دیگر می نمایند و این تنها زمانی ممکن است که جنس درب پوش و ظرف، از کیفیت لازم برای نگهداری برخوردار باشد. چنین فعالیتی باز هم یعنی زباله کمتر و محیط زیست پاکیزه تر.
البته در تولید درب پوش نیز فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت مواد خام وجود دارد و این خود می تواند محرک دیگری برای نوآوری بیشتر در تولید باشد.
نکته ای که ضروری است به آن اشاره شود، توجه بیشتر صاحبان برندها به درب پوش است. چنین شرایطی می تواند توجه آنها را از طرف سلب نماید که موضوع چندان کم اهمیتی نیست.
به یاد داشته باشیم که درب بطری 10 سنت بیشتر قیمت ندارد ولی ظرف 75 سنت قیمت دارد. باید به هر دو به اندازه کافی توجه نمود تا برندی موفق داشت.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.