انواع کاغذهای متداول در بسته بندی مواد غذایی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
  • بازدید : ۴۷۶۹
کاغذ کاربرد ویژگی ها کاغذ کرافت کیسه و زنبیل کاغذی قهوه ای رنگ(کاغذ سفیدکاری نشده)، استحکام خوب و مقاوم به پارگی (در صورت خیس ‏نشدن)
کاغذ سفید کرافت کیسه سفید، کاغذ دورپیچ سفیدرنگ، در صورت نیاز جلادار، استحکام نسبتا کم
کاغذ پوستی کاغذ بسته کره و مارگارین کاغذ نیمه شفاف عمل آوری شده با اسید سولفوریک
کاغذ روغنی کاغذ دورپیچ با مقاومت مناسب در برابر روغن کاغذ با چگالی زیاد، با سطح گالوانیزه
گلاسین کاغذ روپیچ، کاغذ شیرینی کاغذ مقاوم به روغن با چگالی زیاد، نیمه شفاف، شکننده
دستمال کاغذی سبک و محافظت محصولات نرم در مقابل غبار و ساییدگی کاغذ سبک وزن، تهیه شده از خمیر کاغذ
مقوا کارتن، جعبه، جداکننده در داخل بسته خمیر کاغذ فشرده
مقوای شیارداربسته بندی
 بزرگ تر برای بسیاری از محصولات صفحات ضخیم کاغذی، مقوای شیاردار کاغذ
کاغذ کرافت، کاغذ بسیار محکمی محسوب می شود، حداقل از 80% سولفات خمیرچوب ساخته شده است، این کاغذ برای ‏ساختن کیسه های خواربار فروشی، کیسه های چندجداره، کیسه های حمل و مخصوصا کیسه هایی که برای بسته بندی
‏فله ای پودرها، آرد، شکر، میوه ها وسبزی هایی که نیاز به استحکام داشته، مقرون به صرفه است. کاغذهای سفید علی ‏رغم گران تر بودن، نسبت به کاغذهای معمولی، ضعیف تر بوده، اما از قابلیت چاپ فوق العاده ای برخوردارند. کاغذ پوستی از خمیر سولفات تولید شده و به منظور فرآوری از حمام اسید سولفوریک عبور داده می شود، این کاغذ نسبت ‏به کاغذ کرافت، سطح سالم تری دارد، بنابراین نسبت به کاغذ کرافت، مقاومت بیشتری در مقابل نفوذ رطوبت و روغن از خود ‏نشان می دهد، به دلیل همین ویژگی، از آن برای بسته بندی کره و روغن شیرینی پزی استفاده می شود. کاغذ سولفید نسبت به کاغذ سولفات، سبک تر بوده و ضعیف تر عمل می کند. کاغذ ضد روغن از خمیر سولفید ساخته می ‏شود و برای تولید آن با ساختار فشرده تر، فیبرها به طور کامل تری کوبیده می شوند، زمانی که این کاغذ خشک باشد، ‏نسبت به چربی ها و روغن ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. بنابراین چنانچه کاغذ مرطوب شود، این ویژگی را از ‏دست خواهد داد. از این مواد، برای بسته بندی محصولاتی، نظیر مارگارین، سیب زمینی سرخ شده، آسترهای داخلی کیسه ‏های چند لایه و آستر قوطی های ترکیبی به منظور بسته بندی آب میوه های منجمد استفاده می شود.
گلاسین نوعی کاغذ سولفید روغنی است که رنگ روغن زیادی توسط غلطک های پایانی به آن داده شده است و به عنوان ‏ماده بسته بندی برای محصولاتی مثل آب نبات و محصولات خاص نانوایی به کار می رود. در شکلات و چیپس سیب زمینی، ‏پوشش گلاسین به عنوان مانعی برای عبور نور ماورای بنفش(‏uv‏) و برای جلوگیری از مشکلات پوسیدگی استفاده می شود.
دستمال کاغذی یا کاغذهای نرم نیز، یک بسته بندی
ثانویه برای حفاظت از میوه ها در مقابل گرد و خاک، جذب رطوبت اضافی ‏و جلوگیری از پوسیدگی به شمار می رود. سته بندی بسته بندی، ویژگی بازدارندگی ضعیف آن در مقابل رطوبت، گاز، روغن و بو است. از ‏طرفی کاغذ عایق مناسبی برای گرما نیست. به منظور بهبود ویژگی های بازدارندگی و قابلیت ضد رطوبت کاغذ، اغلب آن را با ‏موم، لایه پلاستیکی ، کاغذ آلومینیوم (فویل) یا ترکیبی از ورقه پلاستیکی و فویل استفاده می کنند. اشکال اساسی کاغذ به عنوان یک ماده بسته بندی، ویژگی بازدارندگی ضعیف آن در مقابل رطوبت، گاز، روغن و بو است. از ‏طرفی کاغذ عایق مناسبی برای گرما نیست. به منظور بهبود ویژگی های بازدارندگی و قابلیت ضد رطوبت کاغذ، اغلب آن را با ‏موم، لایه پلاستیکی ، کاغذ آلومینیوم (فویل) یا ترکیبی از ورقه پلاستیکی و فویل استفاده می کنند.
مقوا
مقوا به همان شیوه کاغذ ساخته می شود، اما برای حفاظت از مواد غذایی در مقابل صدمات مکانیکی، ضخیم تر است. از ‏ویژگی های اصلی مقوا می توان به ضخامت، سختی، توانایی تا خوردن بدون شکسته شدن، درجه سفیدی، خصوصیات ‏سطحی مناسب برای چاپ و قیمت نسبتا کم آن اشاره نمود.
مقوای سفید، برای تماس با مواد غذایی مناسب بوده و اغلب با پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و یا با موم (برای قابلیت ضد ‏حرارتی) پوشیده می شود. معمولا از این نوع بسته بندی
به منظور جلوگیری از یخ زدگی در محصولات منجمد انبار استفاده ‏می گردد. ظرف های شکل دار، از خمیر کاغذ فشرده شده در قالب هایی، برای زدودن رطوبت ساخته شده اند، این ظروف در ‏کارتن های تخم مرغ، سینی ارزان قیمت مواد غذایی و حفاظت از محصولات مواد غذایی استفاده می شوند. مقوای شیاردار، رایج ترین شکل بسته بندی ثانوی مواد غذایی است و تقریبا در هر صنعتی استفاده می شود. حدود280 ‏میلیارد فوت مربع مقوای شیاردار به ارزش 12 میلیارد دلار در جهان تولید شده است، این مقوا، دارای یک آستر بیرونی و یک ‏آستر داخلی از کرافت همراه با یک جنس اصلی چین خورده است. مقوای شیاردار، با نرم کردن مقوای کرافت، به وسیله بخار و عبور آن از روی غلطک های شیاردار ساخته می شود، آن‌گاه با ‏استفاده از چسب مناسبی، خطوطی بر روی هر طرف آن آغشته می شود، این مقوا به شکل قطعات بریده ای درآمده و ‏سپس لبه آنها به هم جفت می شوند. شیار اشکال مختلفی دارد که در ارتفاع وتعداد ردیف و شیارها در واحد طول مقوا، ‏متفاوت هستند.
مقوای شیاردار، به تنهایی، یا در ترکیب با یکدیگر، برای ایجاد کارتن های مقوایی شیاردار به صورت یک لایه، دو لایه و سه لایه ‏استفاده می شوند.
دسته ای از مقواها، اثر خوبی در مقابله با خراشیدگی داشته، و مقاومت نسبتا مناسبی دارند و اساسا به عنوان بسته بندی
‏ثانوی، استفاده می شوند. مناسب ترین ماده برای بسته بندی، مقوای تک شیار است. چون رطوبت بالای انبار، موجب لایه ‏لایه شدن ماده شیاردار می شود، با پوشاندن سطح آن با آستری از جنس پلی اتیلن و یا کاغذ روغنی با پوشش موم ‏میکروکریستالی و پلی اتیلن، می توان از لایه لایه شدن آن جلوگیری کرد.‏

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.