کاربرد و نوآوری لمینیت درصنعت بسته بندی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
  • بازدید : ۳۳۸۷
شرکت انگلیسی API Laminates بزرگ ترین تولید کننده لمینه های سفارش در جهان می باشد. API در اصل تولید کننده انواع لمینه های تزئینی است ولی در این راه فقط به تولید اهمیت نمی دهد بلکه دوست دارد در تمامی تولیدات خود نوعی خلاقیت و نوآوری را نیز به معرض نمایش بگذارد.
به گفته یکی از مدیران API، تولیدات این شرکت همگی از طراحی خوب الهام می گیرند و فقط با فرآیند تولید سروکار نداریم بلکه با مشتریان خود از همان ابتدای ایده کار همراهیم و در جهت به کارگیری خلاقیت برای بالا بردن جذابیت بسته بندی و استفاده از بسته بندی برای به نمایش گذاردن ارزش واقعی محصول، هر چه در توان داریم انجام می دهیم. شرکت API Laminates جزیی از شرکت بزرگ API Group PLC است که در انگلستان، چند کشور اروپایی، ایالات متحده و منطقه آسیا اقیانوسیه دارای سایت های تولید است، محصولات این گروه در زمینه های مختلفی همچون بسته بندی محصولات تزئینی گران قیمت، بسته بندی های ایمنی برای صنایع دخانیات، آشامیدنی، محصولات لوکس، مواد غذایی ومواد مصرفی و موارد گسترده مصرف در بسته بندی های امنیتی tamper-proof و tamper-evident.
این شرکت حدود نیم قرن سابقه در امر تولید لمینه دارد و خواه ناخواه از شرکت های پیشرو و صاحب سبک در این امر محسوب می شود. اولین فعالیت این شرکت مربوط به تولید بسته بندی برای صنایع آشامیدنی اسکاتلند بود ولی هم اکنون فعالیت API چنان گسترده شده که حتی برای محصولات الکترونیکی و تمامی انواع لوازم لوکس، بسته بندی تولید می کند. لمینه های تولیدی API قابلیت تولید به صورت متالیک و یا به صورت هولوگرام مانند را دارا هستند. در این شرکت کارگروه های تخصصی مختلفی مشغول به کارند که هر کدام در یک زمینه تخصص دارند به عنوان مثال کارگروه فویل و هولوگرام ارایه کننده خدمات حفاظتی و امنیتی برای انواع مدارک می باشند.باید اذعان داشت که APIبرای بالا بردن ارزش تولیدات خود حاضر است هر نوع فناوری را در اختیار گرفته و با تلفیق آنان با تخصص خود، در جهت بالا بردن جلوه محصول بر روی قفسه فروشگاهها، از آنان به بهترین شکل ممکن سود ببرد.
ابتدا API ارزش خاصی برای محافظت از برند مشتریان خود قایل است و شاید همین نکته خود عامل برتری آنان در صنعت لمینه باشد. مشتریان API از نوع خاصی هستند و اغلب آنان تولید کنندگان محصولات لوکس و گران قیمت می باشند به همین جهت تمامی آنان خواستار بسته بندی هستند کاملا متمایز از آنچه معمولا بر روی قفسه فروشگاه ها می بینیم.
API نیز به این نیاز مشتریان خود با استفاده از آخرین فناوری ها پاسخ می دهد.
همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، API بزرگ ترین تولید کننده لمینه های سفارشی در جهان است و دارای کارخانه های بسیاری می باشد که یکی از آنان در شهر paynton انگلستان واقع است. دراین سایت، 4 خط تولید لمینه با ظرفیت های مختلف و تولیدات متنوع مشغول به کارند. هیچ یک از این خطوط دارای تولید ثابت نیستند و بسته به نوع سفارش مشتری، تولی خود را تغییر می دهند. API نسبت به به روز بودن ماشین آلات خود حساست بسیاری دارد و همواره آنها را با آخرین فناوری های روز، مطابقت و ارتقاء می دهد. از فعالیت های توسعه این شرکت می توان کارخانه جدید در لهستان اشاره نمود که قرارداد ساخت آن تقریبا نهایی شده است و تمامی توافقات با سرمایه گذاری لهستانی به انجام رسیده است. این کارخانه در شهر ورشو واقع خواهد بود و به تمامی امکانات لازم برای تولید تجهیز خواهد شد. هدف از راه اندازی کارخانه ورشو، پاسخ گویی به نیاز داخلی لهستان در زمینه محصولات لمینه است چرا که لهستان و چند کشور همسایه از رشد بسیار بالایی در مصرف لمینه برخوردار شده اند و در حقیقت به مراکز تولید محصولات لوکس بدل گردیده اند که همگی مشتریان لمینه های API می باشند. ماشین آلات مورد نیاز این کارخانه از انگلستان به لهستان ارسال خواهند شد و پیش بینی می شود تا اواخر سال 2008 این کارخانه فعالیت خود را شروع نماید. راه اندازی این سایت کمک شایانی به API در پاسخ گویی هر چه سریع تر به نیازهای بازار شرق اروپا خواهد بود. هر چند که هم اکنون رشد مصرف لمینه بیشتر در مرکز و شرق اروپا می باشد ولی API برای این بخش از اروپا به هیچ وجه غریبه نیست و تا پیش از این نیز به شرکت های روسی خدمات مختلفی ارایه می کرده است. گفتنی است که روسیه پیش از دیگر کشورهای بلوک شرق رو به اقلام لوکس آورد و این خود دلیل اصلی حضور API در این کشور است.
مهم ترین بخش صنعت که در حال روی آوردن به استفاده از لمینه در بسته بندی، محصولاتش می باشد، صنعت محصولات چند رسانه ای (multi media) است که درحال نزدیک شدن به بلوغ واقعی در لمینه است. صنایعی همچون دخانیات و نوشیدن ها مدت هاست که به این بلوغ دست پیدا کرده اند و البته روند رو به رشد مصرف خود را نیز کاملا حفظ کرده اند. API برای تمامی صنایع مرتبط با خود، ایده های بسیاری دارد و مشتریانش با دیدن موفقیت محصولات خود دست به اقدامات توسعه ای در تولید زده و این یعنی فروش بیشتر API، نگرش API هم برای خود و هم برای مشتریانش بسیار سودآور است و همین نگرش، یعنی تولید کننده صرف نبودن، کلید موفقیت این شرکت محسوب می شود.
از محصولات موفق طراحی شده توسط API می توان به بسته بندی جدید سیگارهای lambert & Butler اشاره کرد. شرکت imperial tobacco صاحب برند، برای همین سالگرد حضور موفق در بازار انگلستان به عنوان با پرستیژترین سیگار تولیدی انگلستان، قصد داشت یک بسته بندی جدید را به بازار ارایه کند. این سیگار، پرفروش ترین کالای مصرفی در انگلستان با فروش 1 میلیارد و 379 میلیون پوند در سال 2007 فروش است و از کالای دوم که کوکاکولا بود، 40% کمتر از lumbert فروش کرده بود. محصول جدید که premier Edition باشد قرار است فقط طی 3 ماه در بازار عرضه شود. انجام این پروژه 10 ماه زمان احتیاج داشت که در آن Alcan packaging,API Laminate و API Hologruphics در انجام آن همکاری داشتند. این محصول در روز 21 آوریل سال جاری راهی بازارهای مصرف انگلستان شد. نکته برجسته طراحی این بسته بندی، ستاره ای است که به صورت عمیق به نظر می رسد و از طراحی خیره کننده ای برخوردار است و لوگوی L&B بر روی بسته به صورت پویا به نظر می رسد. طرح روی بسته با الهام از طرح قبلی است با این تفاوت که با استفاده از فیلم های هولوگرام برجسته API ، نمای آن پرجلوه تر به نظر می رسد. دو شرکت API Laminate و Alcan در یک همکاری نزدیک موفق به تولید نوعی خاص از بسته بندی شدند که علاوه بر حفظ کیفیت بسته بندی در فرآیند تولید، از مقاومت مناسبی نیز برخوردار است و به سادگی دچار آسیب نمی شود.
یکی دیگر از موفقیت های API مربوط می شود به طراحی جلد کتاب رکوردهای گینس (GWR). کتاب های رکورد گینس به دلیل نوع خاص طراحی جلد که به صورت مقدماتی و با استفاده از فیلم های هولوگرافیک تولید می شود، از شهرت خاصی برخوردار است و قصد داشت این طراحی جذاب و منحصر به فرد را به صورتی دیگر برای خود حفظ کرده و آن را بهبود نیز بخشیده برای نیل به این هدف، API تصمیم گرفت که روی جلد را به صورت هولوگرام کامل با جزئیات زیاد و نقش های درهم طراحی می کند و با استفاده از این رنگ های بسیار با کیفیت، جلد را به صورت کاملا براق تولید نمود. استفاده از این رنگ ها باعث شد تا کیفیت هولوگرام بیش از پیش مشخص شود و نتیجه کار بسیار چشم گیر باشد. انجام چنین کار نیازمند مکان یابی دقیق محل استفاده از رنگ بر روی جلد بود تا دقیقا بخش های برجسته فیلم رنگ شوند تا بخش هولوگرام دار از جلوه بهتری برخوردار باشد. علاوه بر تمامی این دقت ها، فرایندها و آزمایشات فوق برنامه بسیاری نیز در جهت جلوگیری از حداقل اشتباه در جایگیری رنگ بر روی جلد به انجام رسید که نتیجه آن بسیار فراتر از حد انتظار بود. با توجه به موفقیت فوق تصور این طرح، از هم اکنون ناشران GWR در صدد طراحی های جالب دیگری برای ویراست های آینده کتاب می باشند و در این راه API یاری رسان آنها می باشد.
یکی از فعالیت های منحصر به فرد API تولید لمینه های زیست تخریب پذیر است که با نام تجاری Porta Bio به صورت انحصاری توسط این شرکت صورت می پذیرد. این لمینه تنها لمینه متالیزه دنیاست که کاملا برای محیط زیست بی ضرر می باشد و با همکاری marks & spencer تولید شد. گفتنی است که M &S به دنبال بسته بندی بود که نهایت سازگاری با محیط زیست را داشته باشد و در پروژه Plan A که در جهت بالا بردن جنبه های سازگاری با محیط زیست شرکت تدوین شده، به کار گرفته شود. تا پیش از ابداع API، لیمنه های مقوایی و متالیزه فقط با استفاده از فیلم های پلیمری که از نفت تولید می شوند، تولید می شدند و برخی از آنها از پلی اتیلن که باز هم یک مواد نفتی است برای این امر سود می بردند که هیچ یک نه بازیافت پذیر بودند و نه زیست تخریب پذیر.
M &S با معرفی چند شرکت چاپ به API Laminate از آنها خواست تا با همکاری یکدیگر موادی را بیابند که هم از نظر ظاهری و هم از نظر کارایی، دقیقا همان چیزی باشد که M &S احتیاج دارد و البته از نظر زیست محیطی نیز کاملا بی ضرر باشد و 100% قابل بازیافت. در نهایت API موفق شد تا با استفاده از مواد سلولزی طبیعی که منبع آن جنگل بود. موادی را تولید کند که کاملا قابلیت متالیزه شدن را داشته باشد وحتی برای آن از موسسه FSC تاییدیه نیز گرفت. محصول تولیدی از نظر شکل ظاهری و کارایی کاملا با نمونه های قبلی مطابقت داشت و هم اکنون marks & spencer از آنها در دو بخش نانوایی و غذاهای آماده استفاده می نماید. API خود را در این زمینه محدود به PortaBio ننموده و طرح های مشابه دیگری را در دست تحقیق و تولید دارد که دلیل آن چیزی نیست جز افزایش تقاضای جهانی برای مواد زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت. در حقیقت در چنین شرایطی آنها، کاهش میزان کربن در تولیداتشان است. مدیران API قصد دارند تاثیر منفی محصولات خود بر روی محیط زیست را به حداقل برسانند. API هم اکنون 33 میلیون پوند گردش مالی سالیانه دارد و 120 کارمند نیز برای آن فعالیت می کنند و رشد فروش این شرکت سالانه 3 تا 5% است و همچنان رو به افزایش نیز می باشد.
وقتی پای صحبت مدیران API می نشینیم، می بینیم که آنها از درک بالایی نسبت به شرایط کنونی بازار دارند و از مشکلات روز اقتصاد دنیا کاملا آگاهند. آنها معتقدند که با وجود مشکلات اقتصادی جهانی و بالا رفتن پیاپی قیمت نفت که در قیمت تمام شده بسیاری از محصولات تاثیر گذار بوده است، شرکت باید سیاست هایی را اتخاذ کند که با بهبود روند تولید و انجام برخی صرفه جویی ها قیمت تمام شده محصولات را تا حد ممکن پایین نگه داشت تا در بازار رقابتی و بی رحم امروز دنیا، سهم به دست آمده از بازار، به راحتی از دست نرود. آنها همچنین صحبت از گسترش جغرافیایی بازار محصولات خود حرف می زنند و راه پیشرفت در آینده را در یافتن بازارهای جدید و همچنین یافتن مشتریان جدید می دانند. به اعتقاد آنها نباید منتظر مشتری بود تا نیاز خود را به شما اعلام کند بلکه باید برای هر نیاز، یک راه حل آماده داشت. هر چه این راه حل ها خلاقانه تر و نوآورانه تر باشند. بازار با ثبات تری نیز برای محصولات به وجود خواهد آمد. آقای laskey مدیر فروش API می گوید: ما دوست داریم با مشتریانی کار کنیم که به خاطر دانش تخصصی ما به سراغ ما می آیند و از توانایی های بالای ما در تولید کاملا آگاه باشند. ما با استفاده از فناوری و تخصص داخلی گروه، می خواهیم اثبات کنیم که همه چیز امکان دارد و ما به هیچ طرحی جواب منفی نمی دهیم.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.